Svar: Skemad og afføring
16. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære glade mor Nela
Jeres plan for dagen ser fin ud og tilbud om skemad 2 gange dagligt er rigtig fint i forhold til din drengs alder. Det lyder også passende med ca. 1 dl. pr gang, men jeg tænker at du i løbet af den næste månedstid måske kan få ham til at spise mere og derfor vil du så omkring 6 mdr´s alderen komme op på 3 gange dagligt. Det er således på sigt bedre at tilbyde ham 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gang dagligt. De lidt mindre hyppigere måltider efterfulgt af mælk/vand er med til at holde maven igang.
I løbet af den næste måneds tid vil du også kunne give ham havregrød og flerkornsgrød, samt rigtig mange forskellige grøntsager. Det er også med til at holde maven igang.
Det er en rigtig god idé, at du prøver at tilbyde vand af kop sammen med maden, altså til måltiderne. Du må også gerne prøve at give lidt vand af kop ind imellem. Da din dreng skal passes om en månedstid, så er det også fornuftigt at du giver ham flaske, da det vil gøre det betydeligt lettere for andre at passe ham. I flasken kan han tilbydes mme.
Du skal naturligvis overveje, hvad du gør med amningen, når han skal passes. Det er rigtig godt at du ammer og gerne så længe som muligt, men når tiden nærmer sig der, hvor du skal begynde arbejde, vil det være en god idé at visse ammemåltider udskiftes med en flaske.
Din dreng vil stille og roligt nedsætte sit mælkebehov i takt med at han spiser mere skemad, men indtil han er 9 mdr gammel, vil mælken fortsat udgøre en stor del af hans indtag. Og han vil sandsynligvis ikke kunne dække sit behov via kop alene. Dertil kommer at hvis han drikker min 400ml mme dagligt, så er jernbehovet dækket, så ved siden af kunne du så stadig amme. Jeg tænker altså ikke at det skal være enten amning eller flaske, men mere at du kan gøre både og.
De 5 amninger han får nu er helt fint til at dække behovet. Du må regne med, at han har en naturlig evne til selv at kunne regulere. Tommelfingerreglen om 1/6 af vægten gælder ikke med den alder din dreng har nu, men de fleste børn vil ved siden af deres skemad have behov for 750-1000ml mælk dagligt.
Med hensyn til hård mave og Laktulose, så vil de fleste børn have behov for at få Laktulose dagligt for at holde gang i maven. Der er dog også børn, der som din dreng, får det en enkelt gang imellem lige til at blødgøre afføringen lidt og så kører det hele igen. Så I kan sagtens bibeholde denne metode.
Derudover så handler det meget om væskeindtagelse og den mad han får. Vand er vigtigt, men varieret og lidt fiberrig kost er også godt. Du kan også forsøge med sveskemos - det virker godt på mange børn. Motion er også en faktor, hjælp ham med at blive bevæget og trille omkring.
Med hensyn til mme og hård mave, så må du se hvad tiden bringer. Det er rigtigt at nogen børn får problemer med hård mave, når de får mme.
Mængden af grød gøres ikke så præcist op. I begyndelsen, når man taler om skefulde og halve til hele dl. Så er det færdiglavet grød. Men når man når op på en mængde og taler om en "normal portion", så vil det være ud fra en opskrift med f.eks. 1½ dl. vand, ½ dl. rismel og ½ dl. mme.
Når du begynder at introducere en kop, så prøv med et lille snapseglas - det passer bedst til munden i størrelsen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske