Svar: Mad til pige næsten 23 mdr
16. september 2006
Alder:
23 mdr.
Kære Lise
Det lyder som om I har en god og afslappet holdning til det med søde og usunde sager. At få lidt af de mere almindelige morgenmadsprodukter og ikke vælge de mest sukkerholdige, en is og lidt slik en imellem er helt okay, når man er 2 år.
Det er jo som du siger svært at forbyde dette, når man også har større børn i huset. Jeres lille pige ser jo på de større børn og på I voksne og vil gerne det samme. Spiser I andre slik, kan I således ikke forbyde hende det.
Så generelt så handler det jo om at hele familien prøver at spise nogenlunde sundt og varieret, så er der også plads til det lidt usunde en gang imellem og det er okay. Det skal bare ikke ligge som en mulighed hver dag.
Der er forskel på børns appetit og din datter hører nok til dem, der spiser bedst i løbet af dagen og som ikke er særligt sulten om aftenen. Det er helt normalt. Mange børn er ofte for trætte til at spise om aftenen og derfor er det en rigtig god idé at man både tilbyder lidt grøntsager og lidt kød til frokost og også tilbyder et fad med lidt grøntsager som føraftensmad. Så behøver man ikke gå så meget op i indtaget under aftensmaden.
Det lyder i øvrigt som en drøm men en institution, hvor der laves så god mad til børnene og hvor der har været diætist på. Det kunne mange lærer meget af. Tænk hvis det kunne lade sig gøre i andre institutioner - også for de større børn.
Ingen grund til dårlig samvittighed hos jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske