Svar: Hvorfor sødmælk?
16. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Maia
Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedr. sødmælk til børn under 1 år handler om at man skal sikre barnets energiforbrug. Der er stor forskel på anbefalinger omkring fedt og fedtindtag, men også omkring indtag af komælk alt efter hvor man bor.
Internationalt er der således ikke enighed om hvornår man reducerer børns fedtindtag, så det svarer til voksent niveau - i mange lande anbefaler man faktisk ekstra fedt til barnet helt op til 3 års alderen. I Danmark lyder anbefalingerne ekstra fedt til børn under 1 år, letmælk i alderen 1-3år og først efter 3 års alderen de fedtfattige mælketyper som mini-, skummet og kærnemælk.
Udover fedtindtaget så hænger det også sammen med indtaget af protein. Det er vigtigt at mængden af fedt og protein passer sammen. For meget protein kan virke skadende på bl.a. barnets nyrer.
Selvom man tilsætter ekstra fedtstof til barnets mad, så vil mælk være den største kilde til små børns fedtindtag. I det første leveår sker der store ændringer i børns fedtindtag. I modermælk og modermælkserstatning er fedtindholdet stort, men i takt med at overgangskosten introduceres falder fedtindtaget betydeligt. Det er således især for at sikre barnets fedtindtag, at der skal bruges sødmælk i det første år.
Jeg håber at dette er præcist nok, ellers kan du læse på sundhedsstyrelsens og ernæringsrådets hjemmeside.
Selv om økonomien er stram, så er minimælk ikke at foretrække til de små børn - faktisk først efter 3 års alderen. 1 liter mælk kan dog holde sig i køleskabet nogle dage, alternativt kan du måske købe ½ liter.
Rigtig meget held og lykke. Det er dejligt sådan at kunne bruge veninder eller en mødregruppe til at diskutere forskellige ting og regler for børn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske