Svar: 11 mdr og sover kun kort tid ad gangen
15. september 2006
Alder:
11 mdr.
Kære forældre
Nu er jeg ikke typen der "slår folk oven i hovedet":o)
Jeg har lidt svært ved at gennemskue, hvad der sker udfra jeres beskrivelse. Et eller andet sted, så får jeg fornemmelsen af, at det hænger sammen med amning?
Jeres dreng har været vant til at finde tryghed og ro natten igennem ved at kunne få brystet og nu er det som om at brystet er det eneste som dur. Samtidig er det også en vane at vågne op i søgen efter brystet og han har måske derfor det der hedder "vanebetinget afbrudt søvn". Selvom han ikke længere behøver mælk om natten, så vågner han fordi han "plejer" at få det - det er således en vane at vågne op for at søge efter brystet.
Selvom amning er rigtig godt og nogle ammer i årevis, så er det måske vejen frem for jer, at stoppe amningen nu. Han bliver forvirret over at få lov om dagen, men ikke få lov om natten og samtidig har han brug for en eller anden substitut for mor. En substitut som ikke er brystet, men som er noget han kan tage med sig, en bamse, en sutteklud eller lignende. Noget som også kan give ham tryghed og ro i institutionen, når han måske egentlig gerne ville ammes.
I kan godt forsøge at trappe amningen ned, men umiddelbart tror jeg at beslutingen om at det er helt slut skal tages. I stedet kan han tilbydes lidt lun mælk af en kop (som overgang) og stille og roligt kan han så gå over til at få vand, hvis han har behov for noget til at slukke tørsten.
Det vil være en god idé at far tager over, han forbindes jo ikke med amning. Det er en rigtig god idé at I prøver at putte jeres dreng i hans egen seng om aftenen og også holder fast i at han sover videre der, hvis det er muligt. Hvis det ikke er muligt, så må han ind til jer. Han kan ligge i dobbeltsengen, eller han kan ligge på en madras på gulvet.
Det er en god idé at du bruger en lidt stramtsiddende bluse både om dagen og om natten, så han ikke selv kan få fat i brystet. Forsøg at aflede ham, når han søger brystet, giv ham alternativer alt lige fra kærtegn og et stille "syyy" til en kop lun mælk eller lidt frugt eller andet rart.
Hvis du har meget mælk kan det være nødvendigt at du malker ud. Udmalking trappes ud stille og roligt, så det bliver mindre og mindre for hver dag indtil det helt springes over. Ofte vil mælken dog gå i sig selv igen ret hurtigt. Det hjælper lidt at "spænde brystet lidt op", hvis du har mulighed for det - enten med en lidt stram BH (helst uden bøjle) eller et klæde som man vikler om.
I takt med at amningen stopper, vil I sikkert opleve at jeres dreng begynder at spise anderledes og mere. Det vil også have betydning for hans humør og trivsel i øvrigt.
I vil sandsynligvis også opleve, at han ret hurtigt glemmer brystet. Det som betyder så meget for ham nu, vil pludselig være glemt (nogle gange alt for hurtigt:))
Brug den samme gestikuleren, som når noget er slut - slå ud med hænderne "slut!", som når bogen er læst færdig, når mælkekartonen tømmes osv. Så er amningen slut.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske