Brev:
Luft i maven, amning, sår i ansigtet
15. september 2006
Alder:
1 mdr.
Luft i maven, amning, sår i ansigtet
Hej Helen
Jeg har netop indmeldt mig her i klubben efter anbefaling fra veninde :) Jeg bor i Luxemborg sammen med min kæreste og min søn, og har derfor ikke mulighed for at kunne tale med en sundhedsplejerske om mine spørgsmål og problemer. Men så hørte jeg om denne side, så jeg håber, du kan hjælpe mig :)
Jeg har et problem med min 6 uger gamle søn, som døjer meget med luft i maven. Han ligger tit og presser og presser, til han bliver helt rød i hovedet. Han græder meget og jeg synes generelt, han ofte virker utilpas og utrøstelig. For det meste er det eneste der virker, at gå rundt med ham og lade ham kigge på vinduerne..
Det lader ikke til, at han kan finde trøst hos mig, hvilket forøvrigt gør mig ked af det og får mig til at føle mig enormt utilstrækkelig som mor.
Vi har fået noget til ham, som svarer til Mylicon. Det så ud til at virke i starten, men mandag og onsdag aften samt hele torsdag var han nærmest utrøstelig, og han pressede og pressede og græd og græd. Om natten hørte jeg, at han pruttede enormt meget. Det skal lige siges, at han normalt sover fint om natten. Han spiser ved 21-tiden, igen ved 23-24-tiden og så omkring 2-3-tiden og 6-tiden, dog kan det variere med et par timers interval.
Jeg har spekuleret over, om det kunne være mælken, der var noget galt med, da han ofte ligger og vrider sig som en orm og kan begynde at græde under amningen, hvor han tager fat, vrider sig, brokker sig, slipper, tager fat ... og sådan fortsætter det. Det skal her lige tilføjes, at jeg har mælk nok, da han tager fint på. Han vejede 2750g ved fødslen og 4 uger efter vejede han 3800 g. Det er dog ikke altid, han er utilfreds under amningen, det er ca 50/50.
Kan utilfredsheden skyldes, at han egentlig ikke er sulten, men bare beder om brystet for trøst? Der går normalt ca 2 timer mellem hver amning, fra den er afsluttet til vi starter en ny. Men somme tider kan han godt finde på at bede om brystet efter 1-1½ time, hvor jeg så prøver at trække den lidt med en sut eller kamillete i flaske, hvilket han ikke synes er nogen succes. Så det ender som oftest med, at han kommer til brystet alligevel, da han ellers bare græder!
En anden ting, som bekymrer mig er, at han som sagt ikke synes at kunne finde trøst hos mig, når han græder, og jeg er efterhånden bange for, at han skal forbinde mig med noget ubehageligt, da det oftest er mig, der skifter ham og bader ham og holder ham, når han græder, og det ser som sagt også ud til, at det somme tider er ubehageligt at spise...
En sidste ting, han fik for nogle uger siden hormonknopper i ansigtet. Er det normalt, at de brister og bliver til sår-skorper? Begge hans kinder blev til 2 store skorper for 1 uge siden, som dog er ved at hele igen. Er det normalt?
Han har også nogle skorpeagtige pletter i panden og ved øjenbrynene, kan det være det samme? Eller kan det evt. være arp selvom han ikke har noget i hovedbunden? Han har også disse skorper på øreflipperne og bag ørerne.
Jeg håber ikke, det er blevet alt for rodet. Hvis du har behov for uddybelse af noget, skal du naturligvis bare spørge løs :)
Venlig hilsen
Dorthe