Svar: Gå? 10 mdr
15. september 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Det er især i 9-12 mdr. man taler om kravlealder og den alder, hvor barnet begynder at rejse sig ved tingene og gå ved tingene. Din datter er således godt igang og har også et par måneder endnu at øve sig på:o)
Det kan godt være at hun vil være lidt senere til det motoriske end andre børn, måske fordi hun er født for tidligt, eller også fordi at sådan er hun så. Det er mit indtryk at børn ikke kan lære flere ting på en gang, de koncentrerer sig ligesom om f.eks. det verbale eller det fysiske. Jeg synes ofte at børn som er rigtigt hurtige motorisk er lidt senere til at tale og omvendt så er børn som er lidt sene motorisk ofte gode til at gøre sig forståelige med sprog og fagter. Måske er det sådan din datter er?
Jeg synes det er en rigtig god idé, at du prøver at gøre det til en vane at hjælpe hende i kravlestilling, så hun får fornemmelse af, hvordan hun kan ligge med benene under sig. Hjælp hende også med at hoppe på dit skød (ride-ranke leg osv.) og hvis I har mulighed for en babygynge, vil det også være rigtig sjovt. Altså ikke en hoppegynge men en rigtig babygynge, hvor hun gynges frem og tilbage i en lille stol. Det at blive gynget er med til at udvikle balancen.
God weekend også til jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske