Brev:
Vil ikke spise - 9 mdr.
14. september 2006
Alder:
9 mdr.
Vil ikke spise - 9 mdr.
Hej Helen
Tak for en god brevkasse - vi har tit læst dine gode svar og har fundet inspiration heri.
Vi har en velfungerende datter på 9½ mdr. Hun er livlig, glad, godt tilpas, mosler rundt, er nysgerrig og har et godt temperament. Hun sover for det meste godt både om natten og dagen.
Men hun har aldrig været den store spiser - og for knap en uge siden gik det helt i stå. Hun vender hovedet væk med protester og munden er lukket helt i.
Vi håber, at du kan give os nogle råd til, hvordan vi får hende igang igen, da det bekymrer os meget at hun i øjeblikket næsten kun får de 500 ml. modermælkserstatning, som anbefales til hendes alder.
Vi introducerede skemad/mad for ca. 4 mdr. siden. Det har, i et godt stykke tid, gået bedre end i starten, men det er aldrig kommet til at flyde.
Vi har læst mange af dine råd omkring mad - og vi har tilbudt både skemad og mad, hun selv kan få fingrene i (rugbrødshaps, frugt, grønsager, pastaskruer osv)
Vi lader hende også selv sidde med en ske og har også prøvet at lade hende spise med gaffel. Gaflen var et stort hit i starten, men det ebbede ud igen.
Vi har også skåret mælken fra flaske ned til 500 ml. dgl (hvoraf de ca. 250 ml. er vælling til før natten)
Vi ved godt, at vi ikke må presse hende (selvom det er svært at lade være), men vi er bekymrede for, om hun ernæres godt nok ved kun at få 500 ml. mælk dagligt?
- og hvor lang tid kan hun blive ved med det?
Skal vi tilbyde hende mere mælk, når det er det eneste hun vil have i øjeblikket eller hvad gør vi?
Hun er i øjeblikket ved at få tand nr. 2 i undermunden, og vi er i tvivl om, det kan have så stor indvirkning på hendes manglende lyst til mad?
Da hun fik sin første tand, oplevede vi ikke, at spisningen gik i stå.
Vi håber også, at du kan give os nogle råd til, hvordan vi i fremtiden kan give vores datter en glæde ved og lyst til varieret mad.
Til slut nogle almene madspørgsmål:
Når hun afviser noget, skal vi så tilbyde hende noget andet mad eller skal hun vente på næste måltid og måske tilbydes det samme igen?
Hvis der er noget hun godt kan lide, skal vi så tilbyde hende det næsten hver gang i et stykke tid for, at hun får noget, og at hun finder ud af, at det er godt at spise?
Da hun jo ikke spiser særlig varieret, må hun så få en vitaminpille, eller hvor gammel skal hun være?
Vi håber, at du kan finde rundt i alle vores spørgsmål, og vi ser meget frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Det bekymrede forældrepar