Svar: Kostfibre - dreng 10 mdr.
21. august 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Lige nu ville jeg ønske at jeg var diætist, for så ville jeg være meget bedre til at svare på dit spørgsmål:o)
Jeg kender godt Schulstads "levebrød", som netop reklamerer med højt fiberindhold og lavt fedtindhold.
I følge sundhedsstyrelsen er det ikke muligt at komme med anbefalinger om kostfibermængde i de første leveår, fordi man ikke ved nok om effekten. En vis mængde kostfibre vil have en gavnlig virkning på afføringen og vil være med til at øge afføringens volumen. Men meget kostfiberholdige levnedsmidler har typisk en lav energitæthed og hvis de udgør for stor en del af barnets indtag, kan det medføre at barnet generelt får for lavt et energiindtag.
I forhold til din dreng, så tænker jeg at energitætheden jo skabes ved at du kommer smør eller anden type fedstof på brøddet og jeg kan derfor ikke se nogen problemer i at du bruger "levebrød" til din dreng. Han får jo alt muligt andet også og kosten er således ikke ensidig.
Med hensyn til sukkerarter, så er dette en jungle. Sukkerarter er jo kulhydrater og kostfibre er faktisk også kulhydrater. Jeg ville ikke bekymre mig om de 2g sukkerarter som er nævnt særskilt her. Det lyder som en lille mængde. Der findes også sukker i modermælk og man diskuterer faktisk også om der findes kostfibre i modermælk. Det kommer an på definitionen af kostfibre - hvis man definerer fibre til at omfatte ikke-fordøjelige kulhydrater, så har modermælk et eget højt indhold, da oligosakkarider passerer ufordøjet gennem tyndtarmen. I modermælk findes en kompleks blanding af mere en 130 forskellige oligosakkarider ud over laktose.
Som du kan høre er det "langhåret stof" og derfor er jeg nok ikke den rette til at spørge. Jeg ser dog ikke nogen problemer i at du bruger "levebrød" til din dreng i stedet for rugbrød. Men hvis du vil være helt sikker, så drøft det med din læge eller en diætist.
Fortsat held og lykke. Dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske