Brev:
Vil ikke sove den tiltrængte eftermiddagslur
20. august 2006
Alder:
4 mdr.
Vil ikke sove den tiltrængte eftermiddagslur
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig i forbindelse med, at vores lille Viggo på nu 4 mdr. endelig var begyndt at sove om dagen (efter succesfuld kiropraktorbehandling) efter mange ugers frustrationer. Men der er ikke meget rytme i vores hverdag. Han er en lille sensitiv og temperamentsfuld fyr, så der skal ikke meget til at forstyrre ham, han bliver let overstimuleret.
På en god dag vågner han ved 7-8 tiden (vi putter ham 19.30 og så sover han som regel kl. 20.00), så tager han en formiddagslur ved 9-10 tiden på ca. en time. Ved 11-12 sover han middagslur på godt to timer, nogle gange tre. Men resten af dagen er han så svær at få til at sove. Oftest sover han to gange mere af 30 min. men er stadig meget træt og pjevset, når han vågner.
Vi forsøger hver gang at hjælpe ham til at sove videre uden held (om dagen vågner han også altid efter 30-40 min. men falder hurtigt i søvn igen med lidt hjælp). Han bliver mere og mere træt og overtræt efterhånden som dagen går og bliver sværere og sværere at putte og få til at sove.
Han bliver træt efter en vågen periode på max 1½ time og kan kun sjældent være vågen i 2 timer uden at blive overtræt. Han sover alt i alt i gennemsnittet de 15 timer i døgnet som han skal. Vi har prøvet at lægge ham til at sove kl. 19.00, men så vågner han ved 5-6 tiden og så bliver næste dag rykket og eftermiddagen/aftenen bliver endnu længere for ham. Det er som om der er en time for meget i døgnet til hans rytme .
Har du nogen gode råd til, hvordan vi kan få han til at sove bedre om eftermiddagen/først på aftenen? Jeg er også i tvivl om, hvor meget jeg skal insistere, da han kan blive godt gal i skralden, når vi putter ham sidst på eftermiddagen. Han holder op, så snart jeg tager ham op af barnevognen, men det er bare så tydeligt, at han er meget træt. Jeg prøver at give ham sutten og lægge en hånd på hans bryst eller holde hans hånd for at vise, at jeg er der. Men han kan skrige mere eller mindre i 10 min., og til sidst bliver han vel så opkørt at han slet ikke kan sove?
Det er bare frustrerende at måtte give op, når man bare kan se, at han er så træt. Er det de første tegn på vilje, på at han ved, at han kan opnå, at jeg tager ham op, hvis han bare bliver ved længe nok, eller har han et behov for nærhed der gør, at jeg bare ikke kan putte ham i barnevognen på det tidspunkt af dagen?
Jeg har en ide om, at hvis han kunne sove lidt længere på dette tidspunkt, kunne vi komme igennem aftnerne uden skrig og skrål (han brokker sig kraftigt, f.eks. kan det at blive skiftet og få nattøj på være noget af en kamp – men det er ikke de utrøstelige skrigeturer vi har oplevet, før han kom til kiropraktor).
Jeg tænker det måske bliver bedre, når han begynder på skemad, men ville gerne vente lidt endnu (tror ikke han er helt klar endnu og vil gerne amme fuld så længe som muligt). Efter dit råd ammer jeg ham før jeg putter ham og tilbyder ham ofte også mad, når han er vågnet. Jeg synes han spiser godt, men nogle gange er han blevet for træt til at ville spise og så må jeg putte ham uden meget mad (falder efterhånden sjældent i søvn ved brystet) og sover derfor ikke altid så længe, når det sker.
Om aftenen får han mad, når han bliver puttet, vågner så omkring kl. 3 og får mad og igen ved 6-tiden – han er dog begyndt på også at ville have mad kl. 1.00.
Det blev lidt langt med mange parenteser. Vi synes efterhånden vi er ved at have godt styr på vores lille dreng og er blevet bevidste om – og har accepteret – hans store behov for genkendelighed og rutine uden for mange forstyrrelser, men det kunne være rart at få knækket eftermiddagsluren, så han ikke når at blive så overtræt hver dag.
Måske trækker jeg ham for lang tid i løbet af dagen, men det er for at skubbe middagsluren, så tiden efter den bliver så kort som muligt, og eftermiddagen knap så lang.
Mange hilsner Lena