Svar: Min dreng på 7 mdr. har hård mave
19. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Lone
Det er vigtigt at du sørger for at holde din drengs mave igang. At afføringen er hård og at han ikke rigtig kommer af med så meget, er tegn på forstoppelse. Hvis maven ikke fungerer, så spiser barnet generelt også mindre. Samtidig er det også vigtigt for søvnen, at maven fungerer, at din dreng generelt har det godt, spiser og trives. Tingene hænger jo sammen.
Jeg tænker det ville være en god idé, hvis du nogle dage begyndte at give lidt grøntsagsmos til frokost. Så kunne din dreng få grød (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød) om morgenen, grøntsagmos til frokost, evt. lidt grød m frugtmos om eftermiddagen og så grøntsagsmos igen om aftenen.
Prøv at lave grøntsagsmos af de lidt grovere grøntsager. Det behøver ikke nødvendigvis at være med kartoffel, du kan godt lave grøntsagmos af forskellig slags kål og rodfrugter, porrer osv. Altså nogle af de lidt kraftigere smagende grøntsager.
Tilsæt også kød og fisk i grøntsagsmosen og prøv stille og roligt at komme igang med grøntsagmos som ikke er blendet helt fint i konsistensen, men mere og mere bare bliver moset med en gaffel.
Du skriver at du tilbyder rigtig meget vand, det er godt, for det er vigtigt. Derudover er det vigtigt at din dreng bliver bevæget, så hjælp ham med at trille, cykle med benene osv.
Hvis maven ikke rigtig fungerer i øjeblikket, så kan du give ham noget laktulose. Du kan give 1 ml pr kg, fordel på 1-2 doser.
Med hensyn til søvn, så lyder det ikke af meget han sover. Ved du hvorfor ham vågner? Hvis det handler om at han efter 30 minutter er ved at skifte søvnstadie, så kan det være en god idé at forsøge at holde ham sovende. Sker det f.eks. at han sover videre, hvis I er på tur, ude at gå med barnevognen, køre i bilen eller lignende?
Men det kan også godt være at han er tilfreds med at sove sådan og hvis du oplever ham glad og veltilpas med 3 små lure i løbet af en dag og han så tilgengæld sover om natten, så må det være sådan.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske