Svar: Forberedelse til at starte i vuggestue
18. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Poula
Dejligt at høre fra dig igen. Jeg kunne godt fornemme på dit sidste brev at du syntes det hele var lidt svært og uoverskueligt. Dejligt at det nu fungerer så godt. Det lyder rigtig fint med den måde du styrer det lidt igennem dagen. Fortsæt endelig i samme stil:o)
Omkring 7 mdr´s alderen kan du begynde at gøre grød og mos lidt grovere. Det kan f.eks. være en god idé at begynde med lidt øllebrød, så han lærer rugbrødssmagen at kende. Det vil også være en god idé at begynde at mose grøntsager med en gaffel, så konsistensen på maden langsomt bliver grovere.
Omkring 8 mdr´s alderen vil din lille dreng begynde at kunne tygge og derfor vil du her kunne begynde at tilbyde rugbrødshapsere til frokost, samt lidt kogte grøntsager i stykker. Ris og pastaskruer er ofte også et hit.
I løbet af de næste par måneder bliver din dreng bedre og bedre til at drikke af kop, og det vil være en god idé at du giver ham noget at drikke af koppen i løbet af dagen. Øvelse gør mester. Du kan tilbyde ham modermælkserstatning, vand og evt. lidt sødmælk af kop. Det er rigtigt at når han melder sig ved brystet og dier kortvarigt, så er det sandsynligvis tørst. Du må derfor gerne så småt begynde at lære ham at slukke tørsten via kop.
På den måde bliver der stille og roligt skruet ned for ammefrekvensen i løbet af dagen. Det er rigtig dejligt at I begge er så glad for amningen og du skal endelig blive ved med at amme:o) I forhold til hans alder nu vil det være passende med amning morgen, formiddag, eftermiddag og aften. Stille og roligt kan du fjerne den ene amning, f.eks. om formiddagen.
Så vil du i begyndelsen, hvor han skal passes ude kunne amme morgen (dejlig måde at sige godmorgen på), eftermiddag (dejlig måde at mødes på) og aften (dejlig måde at sige godnat på). Og stille og roligt kan du begynde at springe eftermiddagsamningen over, så ledes at han i alderen 9-12 mdr kan nøjes med amning 2 gange dagligt - morgen og aften.
Om eftermiddagen vil han i den alder, kunne få en portion tykmælk eller A38 i stedet for amningen og vil således få mere komælk som vil være med til at sikre hans mælkebehov.
Det lyder meget flot at du har 1 måned til indkøring. De første dage kan du være der sammen med ham, så han vænner sig til det, måske kan sidde hos dig og se det hele lidt an. Men forholdsvis hurtigt skal han også prøve at være der alene.
Se om ikke I kan finde en fast pædagog, som kan være den han siger farvel sammen med hver dag. Det kan godt betyde meget at der er en fast person på, når mor går.
Virk glad og rolig ved at han skal afleveres. Hvis han oplever at du virker urolig eller ked af det, så vil han opfatte det som om at der må være noget galt med stedet. Hvis du synes der er noget galt der, så vil han ikke være der. Det er derfor meget vigtigt at du virker glad og tryg ved stedet, så vil han også opleve stedet som sådan.
Det vil også være en god idé at du, når du går fra ham, så prøver at lade ham selv deltage i nogle af de fælles ting. Lad ham ret hurtigt spise sammen med de andre børn og prøve at sove i institutionen. Hvis du gentagne gange kommer efter en time, så vil han måske sidde og se hen mod døren og vente på at du skal komme. Men hvis han oplever at han skal deltage i nogle ting inden du kommer, så vil han gøre dette.
Og tilsidst så tal altid med pædagogerne om hvordan de plejer at gøre. Det er jo en situation de har stået i masser af gange og de vil jo også kun din dreng det bedste:o)
Separationfasen ligger mellem 7-10 mdr og det er meget forskelligt hvordan børn reagerer og kommer igennem denne fase. Det kan sagtens gå helt uproblematisk, så prøv at lade være med at tænke for meget på det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske