Svar: Vil ikke tage flaske, lyde og vejrtrækning
6. august 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Lone
Måske skyldes din dreng vægring mod mme, at han lige nu ikke rigtig har lyst til den varme mælk. Jeg synes derfor du skal prøve at tilbyde ham kold mælk af en kop, som alternativ til sødmælk og på samme måde, som du også giver ham koldt vand - for det vil han vel gerne have?
Du skriver at du ikke trives med at amme mere og at du gerne vil stoppe nu. Hvis du ikke kan få din dreng til at drikke mælk på anden måde end fra dig, så bliver du nok nødt til at amme lidt endnu. Men det er jo et spørgsmål om forholdsvis kort tid, så vil han kunne tage sit behov på en anden måde og der er ikke andet for end at blive ved med at forsøge. Når han har taget flaske før, så kan han jo godt teknikken, så handler det måske mere om at han vil have den ægte vare:o)
Når han er 9 mdr gammel, så kan komælk begynde at udgøre en større del af hans indtag og så vil du f.eks. også kunne begynde at give ham lidt tykmælk eller A38 og via dette sikre hans mælkebehov. Der er således lys forude:o)
Lad far eller en anden forsøge med flaske, da han forbinder dig med amning og det kan så gøre det sværere for dig at få ham til at tage flasken.
Du må gerne begynde at give ham brødskorper, frugtstykker, grøntsagsstykker som agurk og gulerod i hånden. Naturligvis under opsyn. I takt med at han bliver større og bedre til at tygge, så kan du også forsøge med en godt kogt pastaskrue, et stykker peberfrugt og lignende. Han må få rigtig mange ting, du skal bare holde øje med ham og sikre dig at han ikke får bidt et stykke af.
Det er normalt at børn i din drengs alder øver sig i at sige lyde. Det er både de høje hvinende lyde og de dybe lyde som kommer fra svælget. De øver sig også i at bruge læberne og pruste som en hest eller sige som en bil.
Hvis din dreng piver i sin vejrtrækning, så kunne det være en god idé at få ham tjekket hos lægen. Han skulle normalt ikke have vejrtrækningsproblemer. Er der mon ikke "Åbent hus" ved sundhedsplejerskerne i kommunen hvor du bor? Her kunne du få en sundhedsplejerske til at se på din dreng og I kan måske være der så længe at hun når at opleve de lyde han laver. Hellere lige få det tjekket en ekstra gang:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske