Svar: Ingen søvn 10 uger
6. august 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev. Det er godt at du skriver til mig og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig alt det jeg kan. Det er dog også meget vigtigt at du taler med din egen sundhedsplejerske og egen læge, som kender dig og som kan se din lille dreng:o)
At føde et barn og blive mor er nok en af de største begivenheder i en kvindes liv. For det fleste kvinder er det en styrkende oplevelse, men for nogle kvinder sker der det at man f.eks. får skyldfølelse og bliver selvbebrejdende og er bange for ikke at være god nok som mor.
Jeg bliver nødt til lige at spørge hvorfor amningen er så vigtig for dig? Handler det om at du har læst at børn helst skal ammes eller handler det om at du et eller andet sted føler dig mere vellykket som mor, hvis du ammer dit barn?
Jeg tænker nemlig at forsøg med en flaske ikke var så tosset. Jeg siger ikke at du ikke skal amme, men hvem siger at du ikke kan gøre begge dele - altså både amme og give flaske. Hvis du udelukkende giver flaske, så har du naturligvis mulighed for at tage imod medicinsk behandling. Men at give flaske har jo også den fordel at far eller mormor kunne tage over, så du kunne få lidt ro og få fornyede kræfter.
Det gør dig ikke til en dårligere mor, tværtimod. Det er jo netop vigtigt at du har overskud og kan nyde jeres lille dreng og ikke kommer dertil, hvor det hele bare kan være ligemeget og der kan jeg høre at I er ved at være.
Når man giver flaske så kommer der automatisk lidt mere styr, ro og overblik. Du ved præcist hvor meget mælk din dreng har drukket og derfor ved du også om han er sulten, eller bare skal have en sut for at falde i søvn. Den samme fornemmelse har man ikke når man ammer og børn der bliver ammet, sover også lettere og ofte også mere kortvarigt end børn som for modermælkerstatning.
Når man giver flaske kan man også have en tæt kontakt og en nærhed med sit barn. Det kan far også og på den måde behøver flaskegivning ikke at fratage noget, men kan faktisk være noget berigende for far og barn.
Jeg synes derfor, at du virkelig skal gøre op med dig selv om det er amning for enhver pris, eller om amning og flaske ikke kunne være en mulighed.
Det er meget svært at sætte tider på i forhold til din dreng alder, men jeg vil gerne prøve at se, om jeg kan lave et overblik over en dag.
En dag kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Amning. Puttes til lur
Frokost: Amning, evt. efterfulgt af flaske, puttes til lur
Eftermiddag: Amning, puttes igen til lur
Sen eftermiddag: Amning, evt. efterfulgt af flaske, sover lidt igen
Aften: Amning
Ammes igen eller evt. flaske og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Evt. amning
Som du kan se vil din dreng sove 3-4 lure i løbet af dagen. det vil variere hvor meget han sover af gangen og det skal han have lov til.
Jeg har skrevet amning og evt. efterfulgt af flaske. Du kan også vælge at prøve med en flaske altså uden amning. Det er okay! Jeg synes du skulle lade far eller mormor give en flaske i løbet af dagen og så skal du enten gå dig en tur og komme lidt væk eller også skal du gå ind og lægge dig og få hvilet. Det skal du tillade dig selv og det er vigtigt!
Det er en rigtig god idé at fylde ham godt op med mælk lige før han skal sove. Herefter giver du ham en sut og så putter du ham i liften. Liften er tryg og rar for ham så længe han ikke er ældre, så put ham endlig i den. Væn ham til sengen ved at stille liften ned i sengen, når han skal sove.
Det er en god idé at svøbe ham, dvs putte ham i et tæppe eller lignende, som samler ham og hjælper ham til at finde ro. Der er netop kommet en ny bog, som hedder "Svøb dit barn", som måske er noget for jer. Hvis ikke du har overskuddet til at læse den så lad far eller mormor gør det.
De fleste børn skal være omkring 4 mdr. før man kan begynde at forvente en lidt mere fast rytme, men du kan godt så småt begynde at se lidt mere på tiden, når du putter din dreng. Det vil være normalt at han i nogle perioder kun kan være vågen par timer af gangen og så vil skulle sove igen. Prøv derfor nogle gange at putte ham før han begynder at gabe, men når du ligesom har ammet/givet flaske, så er det puttetid. Der skal naturligvis være plads til at han også pludrer, ligger på gulvet osv. men prøv som udgangspunkt bare at gå ud fra at han godt kan sove.
Et putteritual er i den alder som din dreng har nu de dagligdagsting. Det vil sige at få mad, blive skiftet, få mad igen, få en sut, blive svøbt og så puttet i liften. Nogle børn nyder at have en lille musikuro at kigge på, andre skal bare ligge lidt for sig selv. Nogle børn har brug for at blive vugget eller svunget lidt i liften for at overgive sig til søvnen. Amning eller flaske er også en del af putteritualet.
At lære at falde i søvn selv er svært. Det skal I ikke kæmpe for lige nu. Det vigtigste er at du ammer, evt. giver en flaske, putter efter ovenstående og så vugger ham lidt. Nogle gange kan han måske falde i søvn selv, hvis I stiller ham i et tilstødende lokale og han er mæt nok og har sin sut, andre gange har han brug for nærhed for at sove. Og det er okay. I kan ikke forvente at I kan putte ham, sige godnat og så lærer han at sove selv. Det er han for lille til.
I må gerne bade ham et par gange om ugen, hver 2-3 dag. Det vil være en god idé at amme ham før bad, bade ham, og så amme (flaske) igen - sut, putte. Sov godt:o)
Tiden arbejder for jer alle tre. I takt med at jeres lille dreng bliver ældre, så vil han begynde på skemad, sove færre og længere lure i løbet af dagen, bruge sig selv mere fysisk og vil derved også opnå en anden træthed. Tingene ændres hele tiden. Men det er bare så utroligt vigtigt at du tør bede om hjælp og at din mor eller en anden kan tage over en gang imellem, så du kan samle kræfter. Det gør dig altså ikke til en dårligere mor!
Du skal have roen over dig for at din dreng også bliver rolig. Derfor skal du sige ja tak til den hjælp du kan få - og også meget gerne en flaske en gang imellem. Det er okay.
Sender dig et stort knus. Det skal nok gå altsammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske