Svar: Kost og mælk til dreng på 8 mdr.
6. august 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Vicky
Det lyder bestemt som om du har en dreng der stortrives på alle områder.
Han spiser godt og varieret, men det ville være en god idé at du begyndt at give ham mere mad i stykker. Bl.a. ved at forsøge med lidt rugbrødshapsere. Du må også gerne begynde at give ham mere af den mad I andre spiser, altså meget gerne begynde at give ham f.eks. ris, pasta, kødsovs mv.
Du skal ikke lige begynde fra den ene dag til den anden og regne med at han bare spiser sig mæt i rugbrødshapsere, men i stedet tænke at han skal have både og. Begynd med at give ham lidt grøntsagsmos til frokost efterfulgt af lidt rugbrødshapsere (eller i modsatte rækkefølge). Vælg brød af den bløde type, men med et højt fiberindhold, så det mætter. Dog ingen hele kerner.
Brug smørbart pålæg, leverpostej, sildepostej, rognpostej, smøreost, humus, avocado og lignende. Nogle børn nyder også at få lidt grøntsagsmos på rugbrød. I takt med at han bliver bedre til at spise rugbrødshapsere og tygge sin mad, så kan du servere lidt kogte ærter, majs, gulerod og lignende i stedet for grøntsagsmosen. Det er med til at øve hans pincetgreb.
Han må også gerne få lidt frikadelle (kød/fisk) helst uden stegeskorpe, så længe han endnu ikke er så god til at tygge. Brug gerne lidt af resterne fra aftenen i forvejen, når du serverer frokost.
Hans mælkeindtag udgør tilsammen knap 600ml og det er helt fint i forhold til hans alder og hans øvrige indtag.
At kravle kommer med tiden. Som du skriver er han jo en stor dreng. Hjælp ham dog fortsat ved at lade ham være på gulvet så meget som muligt og prøv også gerne fortsat at have ham liggende på maven. Det er fra maveliggende stilling at han finder styrke nok til at begynde at kravle omkring.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske