Svar: Gullig tand
6. august 2006
Alder:
18 mdr.
Kære Mai-Brit
Tændernes farve er almindeligvis gullig-hvide. Ser man på en fortand vil den være hvidere ved skærekanten og mere gul ved tandkødskanten. Sammenligner du hjørnetanden med fortænderne, vil den være tydeligt mere gul og tæt i farven end fortænderne. Der er store forskelle fra person og umiddelbart tænker jeg at en plet som du beskriver måske godt kan være arvelig.
Jeg kan regne ud at Alfred må være ved at være omkring 1½ år nu. Kommunen du bor i plejer at tilbyde første tandlægebesøg netop ved 1½ års alderen. Derfor synes jeg det vil være helt relevant at du taler med børnetandplejen omkring Alfreds tand og får en vurdering at hvorvidt farven er normal, om det er arveligt og om det er noget, man skal gøre noget ved.
Med hensyn til de røde tabletter, så kan man faktisk godt købe disse på apoteket. Umiddelbart er de dog til større børn, som skal lære at børste tænder selv og smagen er, så vidt jeg husker, ikke særlig rar. Jeg synes derfor det ville være risikabelt at prøve med disse i forhold til Alfred, da han så måske slet ikke vil have børstet tænder - fordi det smager grimt.
Mit råd er derfor at I drøfter det med børnetandplejen og får I ikke en indkaldelse inden for de næste 2 måneder, så synes jeg I skal kontakte dem og bede om at få en tid.
Dejligt at høre at han nu løber omkring og kravler op. Husk at fjerne bøjlen fra Trip-Trap stolen, hvis I ikke allerede har gjort det. Han lyder til at kunne sidde uden bøjle nu og det er sikkerhedsmæssigt bedre for ham ikke at skulle kravle over bøjlen for at sidde. Hvis balancen er i orden, så kan I godt prøve at pille den af:o)
Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske