Svar: Hvor blev nattesøvnen af?
3. august 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Natasha
Nogle gange hjælper det rigtig godt at give børnene skemad, - det bliver mætte og sover trygt og roligt. Men nogle gange kan alt for meget skemad også skabe uro i maven. Simpelthen fordi tarmene skal arbejde ekstra for at nedbryde føden. Derfor er jeg ikke helt sikker på at der bare skal "fyldes på" din lille dreng.
Jeg kan se at din dreng får flaske og det er fortsat en rigtig god idé at give flaske i forbindelse med eller lige efter skemad. Mælken hjælper til med at kunne fordøje skemaden på en lidt anden måde.
Samtidig er det at spise af flaske jo en anden måde at spise på. Når du giver din dreng skemad, så er han vågen, sidder op opmærksomt, følger meget aktivt med. Når du giver ham flaske, så ligger han ned, vejrtrækningen bliver langsommere, dybere, han slapper af på en anden måde, nogle gange når han måske at powernappe lidt undervejs.
Da han nu er så gammel at han ikke længere får slappet helt af på samme måde i løbet af dagen, så har hans lille krop måske brug for flasken eller måske mere det at sutte, for at finde roen, og det viser sig så om natten.
Jeg vil foreslå at du, når du har givet grød/mos om aftenen, giver en flaske og putter ham til natten. Sen aften kan du evt. give en flaske mere (kl 22-23). Men om natten kl. 1 bør han så ikke får flaske, men kun en sut. Han burde ikke være sulten på dette tidspunkt, og jeg tænker at det mere handler om at han har brug for at sutte sig til ro. Både i forhold til hans tarmmotorik, som nu skal arbejde mere for føden, men også i forhold til at hans spisemønster og dermed måden kroppen finder hvile på er ændret.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske