Svar: Synker maden helt 7 mdr.
31. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Umiddelbart så tænker jeg at maden på glas er så fin i konsistensen at din datter ikke behøver tygge det og det samme gælder når du blender det.
Jeg synes derfor du skal prøve at give hende mere mad som skal tygges. Når hun spiser rugbrødshapsere uden store problemer, så kan hun sagtens spise mere familiemad.
Du må gerne give hende lidt ris og pasta. Ofte er børn omkring 8 mdr før de er i stand til at tygge dette, men koger du dem godt så vil det sikkert gå helt fint. Ellers så handler det også om indholdet af gluten som jo skal begrænses. Anbefalingerne lyder ingen gluten før 6 mdr og herefter langsom introduktion.
Det er også vigtigt at børn lærer at spise det samme som den øvrige familie og børn vil tit gerne have mad som smager af noget. Hvis I spiser meget ris og pasta så ser jeg ikke problemer i at I giver hende lidt af dette.
Generelt tænker jeg at det er fint hvis du kan holde hendes mave igang gennem kosten og hvis frugtmos hjælper så er det okay. Grøntsager har også en god effekt og også gerne de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød. Banan kan derimod virke stoppende.
Hvis din datter ikke kan regulere sin mave via kosten, så synes jeg du skal give hende laktulose. Det er ifølge børnelægerne helt uskadeligt også selv om det gives gennem rigtig lang tid og det er meget vigtigt at holde maverne igang.
Håber dette er svar nok:)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske