Svar: Pyldren, 7mdr
30. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Det er faktisk helt normalt at børn i din datter alder kan virke mere pjevsede og irritable. Deres temperament kommer pludselig mere til syne og forøvrigt er temperament vist arveligt, så .... ligner hun nogen?
Det at blive lidt mere pjevset og temperamentsfuld kan godt hænge sammen med at begynder gerne at ville nogle ting, men endnu ikke mestrer det. Hun vil have fat i noget, hun vil gerne bevæge sig mere omkring, hun prøver at bevæge sig fremad men kommer kun baglæns osv. og det hele er faktisk lidt irriterende.
Det hjælper som regel lidt når først de lærer at kravle, så der er lys forude:o)
Jeg tror ud fra din beskrivelse således ikke at det er et større tilstået nyt problem.
Prøv at sætte hende i den høje stol, så hun kommer op i din højde og bedre kan følge med i hvad du laver. Giv hende noget i hånden som er spændende - et stykke agurk sat på tommelfingeren, noget bagepapir, som larmer (men sørg for at hun ikke spiser det), en tvebak - lad hende lege med klemmerne, når du hænger vasketøj op osv. Det kan gøre denne periode lidt nemmere:o)
Og så glæd dig over at hun er så glad for sin søster og lyser sådan op. Det er jo det som er glæden ved at få flere børn, - at man ser hvor meget de egentlig betyder for hinanden:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske