Brev:
Ændrede sovevaner
30. maj 2006
Alder:
18 mdr.
Ændrede sovevaner
Hej
Så blev det min tur til at skrive. :)
Jeg fødte 31. juli 2004 en let præmatur dreng på 2780 g og 51 cm. Han var med det samme den nemmeste dreng, man kan ønske sig og sov f.eks. allerede igennem, da han var 3 uger (6 timer om natten - fra 4 uger 12 timer om natten).
Han sov rigtig meget: Faktisk var han nærmest kun vågen omkring måltiderne. :D
Da han begyndte i dagpleje (12mdr), holdt han op med at sove om formiddagen. Han sov stadig de 12 timer om natten og så 3-3½ time om eftermiddagen. Det var tit sådan, at jeg måtte vække ham, når jeg hentede ham 15.30. Jeg kunne godt have hentet ham før, da jeg er studerende og således selv bestemmer over min tid, men jeg syntes, at han skulle have lov til at sove. :)
Pr 1. april i år skiftede han til vuggestue (iøvrigt sammen med 2 andre fra samme dagpleje + et gæstebarn, han kendte godt). Vuggestuen er oprettet pr samme dato, så det var nyt for os alle. Vi skiftede, fordi vi ikke var så glade for gæsteplejesystemet. :)
"Problemet" er, at han nu ikke kan falde i søvn i vuggestuen. De sover i krybber (de er nye og har et liggemål på 110 cm, så der er god plads) udenfor i et overdækket rum. Det startede, da han startede der, så jeg kan jo ikke lade være med at tænke på, at det har noget med det at gøre - det virker lidt for tilfældigt, at han skulle have ændret mønster lige på det tidspunkt.
Han bliver let irritabel om eftermiddagen, hvis han ikke har sovet til middag, så jeg ønsker sådan, at han får den middagssøvn - han har jo brug for at sove, så han kan lege, lære og fordøje indtryk. Ellers er han en glad og udadvendt dreng, der trives. :) Jeg har sagt til mig selv, at 1½-2 timer er nok, selvom jeg gerne så, at han sov længere end det. I weekenderne sover han udenfor i sin barnevogn og sover 2-4 timer.
Har du et forslag til, hvad vi skal gøre? Vuggestuen spurgte idag, om de må lægge ham senere, hvilket jeg sagde god for. Han kommer i seng 18.30-19 og falder i søvn mellem 19 og 21 - alt afhængig af, hvor meget der skal sludres med bamserne. Han bliver vækket 7-7.30, da jeg afleverer ham i vuggestuen kl 8.30.
Hilsen Moderen, der måske er lidt for vant til, at hendes søn sover? :D