Svar: Ondt i maven og kost generelt
29. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Malene
For at starte med det sidste først, så er det nogle gange sådan at man kan "blive nødt til" at anbefale mor at give noget erstatning, fordi barnet simpelthen "suger al næring ud af mor" under amning. Det kunne måske være noget du skulle drøfte med din læge, altså om amningen er for hård for dig - forstå mig ret:o)
Det er en utroligt flot vægtøgning din datter har og jeg kan godt forstå at du har svært ved at følge med. Et eller andet sted skal du dog være bevidst om at hvis du går ind og giver flaske hver 2 gang, så nedsættes din mælkemængde betydeligt og på et tidspunkt vil du måske ikke have så meget mælk mere. Eller også vil du stadig have lidt mælk at tilbyde, men din datter vil afvise brystet fordi hun har fundet ud af at flasken er lettere at spise af. Det er ikke sikkert det sker, men det er en risiko du løber, hvis du begynder at erstatte dine amninger med flaske.
Min umiddelbare tanke er at din datter nu er 12 uger. Der er således kun en måned til at du kan begynde med skemad, hvis hun vedbliver at være lige så sulten til den tid. Du kan derfor overveje om du kan bibeholde amningen lidt mere og evt kun gå ind og udskifte et enkelt ammemåltid i løbet af dagen med en flaske. Det kunne gøre at hun blive mere mæt og derfor sov lidt mere, så du også fik lidt ro på. Flaske om aftenen vil du så også kunne bibeholder, altså f.eks. give flaske 2 gange, men amme for resten.
Med hensyn til din datters mavekneb, så kan det evt. skyldes at hun lige nu har det der hedder appetitspring. Det betyder at hun har brug for at få mælkemængden sat op og det gør hun ved at blive lagt hyppigere til brystet. Hvis hun dier kortvarigt og således dier lidt på den ene side og lidt på den anden, så er der en risiko for at hun får mere "tynd" mælk end "tyk og mættende mælk" og den mere vandholdige mælk giver mere uro i maven. Det kunne være en forklaring.
En anden mulighed er naturligvis at hun reagerer på den erstatning hun får, da modermælkserstatning godt kan virke lidt mere bombastisk for hendes mave.
Selvom du ikke oplever at hun slipper brystet, så kan det godt være at hun får slugt lidt luft. Hun skal jo trække vejret imens hun spiser - heldigvis:o) og derfor kommer der også luft med ned. Måske kan du give hende en pause undervejs, og se om du derved kan få hende til at bøvse lidt mere.
Jeg synes ikke du skal forsøge med havremælk. Havre indeholder gluten og selvom det er i små mængder, så anbefales det ikke før tidligst lige omkring 6 mdr´s alderen. Alternativet kunne være lidt kogt vand, for at se om det kunne give hende lidt ro i tarmene.
Du kan lave et lunt omslag til hendes mave og du kan give hende lidt mavemassage. Nogle tyer også til zoneterapi.
Håber at ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske