Svar: Vanskeligheder omkring min drengs kost
29. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Rasmus´ mor
Hvorvidt du kan begynde at give Rasmus lidt brød afhænger af hvordan han er til at tygge og arbejde med føden i munden. Nogle børn vil godt kunne finde ud af dette i 7 mdr´s alderen andre skal være et par måneder ældre før de mestrer det at tygge og synke fastere føde. Det må komme an på en prøve.
Jeg synes umiddelbart ikke at du skal være ked af hans indtag af grød om morgenen. Jeg synes det lyder okay, da han jo spiser fine portioner resten af dagen.
Det vil være fint hvis du kan få ham til at bibeholde et vist mælkeindtag, men vær opmærksom på at du også kan give ham modermælkserstatningen kold af en kop, altså et alternativ til sødmælk. På den måde kan I måske undgå flasken, som han protesterer imod og samtidig få givet ham lidt erstatning. Flasken kan han så få når han er mest i humør til dette, for helt undværes kan den ikke endnu:o)
Du må meget gerne begynde at variere hans mad. Han har brug for nye smagsoplevelser og vil gerne have mad som smager af noget. Det er vigtigt at han fortsat får mad, som er kogt eller lavet i ovn, da han ikke bør få stegeskorpe. Men der sker ikke noget ved at du giver ham indmaden af en frikadelle eller laver en gang pasta med kødsovs, hvis bare kødet ikke er svitset for meget. Det er kun godt, hvis du begynder at lade ham spise det han ser findes på jeres tallerken.
Jeg går ud fra at den modermælkserstatning du køber er jernberiget, selvom du bor i udlandet? Det har betydning fordi at hvis du giver 400 ml erstatning dagligt, som er jernberiget, så behøver du ikke give jerndråber ved siden af. Hvis erstatningen ikke er jernberiget bliver du nødt til at give jern.
Frugtmos, herunder også sveskemos kan hjælpe på hård mave. Giv ham endelig også rigeligt med væske og måske lidt fortyndet juice. Sørg for at han bliver bevæget, da motion sætter gang i maven. Giv han frisk frugt, som er vandholdigt, det kan f.eks. være melon og undgå sådan noget som banan, der kan virke stoppende.
Med hensyn til at ligge på maven, så skal det jo være en balance. At blive hidsig kan også være med til at han få skubbet sig i en retning eller får vendt sig og dermed give ham en ny erfaring, men han skal naturligvis ikke ligge og være ked af det.
Prøv at bruge jer selv, så han ligger på jeres mave, jeres lår osv. Hjælp ham med at kravle hen over jer og tumle med ham, hvor I "mosler" lidt omkring. Lad ham dog også få lov til at sidde/ligge lidt for sig selv og studere verden. Det er helt okay:o)
Fortsat held og lykke og tak for de pæne ord:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske