Svar: Vægt 3½ måned
27. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Mai
Tak for dit brev. Det er godt du skriver. Jeg kan godt forstå du er lidt urolig, for jeg synes også, at det lyder som om din dreng ikke har taget så meget på.
Det er dog også meget vigtigt at se på hvordan han ellers har det og du beskriver ham som glad og tilfreds, han sover godt og han spiser hyppigt hos dig. Det lyder altså som om at det ud over hans vægtøgning går godt hos jer.
Men når det er sagt så har du naturligvis ret i at det er en balance og skal man se på "tallene" så var din dreng en stor dreng da han blev født, med en vægt på næsten 4500 så var han over gennemsnittet og således højt liggende på vægtkurven. Det ville være normalt at han tabte sig de første dage, men herefter burde han så indhente sit vægttab og begynde at tage godt på.
Det er naturligvis vigtigt at du lytter til din egen læge og sundhedsplejerske, da de jo kan se din dreng og jeg ikke har en vurdering af ham ud over hvad du fortæller her. Men ud fra det du fortæller mig, så er det forholdsvis let at regne ud at hans vægtøgning har været ca 100g om ugen i gennemsnit, hvilket efter min mening er alt for lidt. Jeg havde gerne set det dobbelte.
Sundhedsstyrelsen har lavet en vægtberegning for børn og det er klart at det kun er en rettesnor, da nogle børn tager mindre på og andre børn mere.
Men ifølge sundhedsstyrelsen så lyder den månedlige væksthastighed for drenge således:
0-1 mdr: 890g/4,1 cm
1-2 mdr: 990g/3,6 cm
2-3 mdr: 830g/3,2 cm
3-4 mdr: 730g/2,7 cm
Det er vigtigt at man ved at ovenstående kun er en rettesnor og der er store individuelle forskelle. Men ud fra ovenstående vil jeg alligevel sige at din dreng er vokset fint som han skal i højden, men har ikke taget tilsvarende nok på i vægt.
Jeg synes derfor det lyder som en god idé at du prøver at give ham noget andet at spise. Så længe han er under 4 mdr, så bør han få modermælkserstatning (type 1, som kan gives fra fødslen) og når han bliver 4 mdr. så kan du overveje om du skal begynde på noget grød eller mos.
Jeg håber ikke at jeg har gjort dig unødigt nervøs for det er bestemt ikke min mening. Jeg vil bare gerne bekræfte dig i at din drengs vægtøgning lyder minimal og det synes jeg I skal reagere på.
Men som sagt er jeg ikke læge...:)
Fortsat held og lykke med ham. Jeg glæder mig til at høre hvad der sker:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske