Svar: Lurændringer og ammestop - 1 år
24. maj 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Emils mor
Dejligt at høre at indkøringen af Emil i vuggestue er forløbet uden de store problemer.
Jeg mener at kunne huske at Emil var syg på et tidspunkt og at vi der drøftede amning, det at blive ammet i søvn osv. Derfor tænker jeg at amning netop har været vigtig for Emil og at han nok ikke selv siger amningen fra med den alder han har nu. Han er meget bevidst om amning og det er således din beslutning, hvornår det skal stoppe.
Det vil være en rigtig god idé at han får et alternativ til brystet, hvis du kan finde det. Det kunne f.eks. være en sutteklud, en bamse eller lignende, noget som han også kunne puttes med i vuggestuen.
Nogle gange kan man gøre det at du f.eks. lægger ham til, men så afbryder amningen før han får spist sig mæt. På den måde vil din mælkemængde også nedsættes og er der ikke noget at komme efter, så gider han måske ikke i længden. Men nogle børn bruger netop også brystet som trøst i den alder og så bliver det hurtigt til en vane med små tåre alligevel.
Alternativet er "en kold tyrker", hvis der ikke er bryst at få, så bliver man jo heller forvirret af nogle gange at kunne få lov og andre gange ikke. Derfor kan det nogle gange være den bedste løsning. Også her må du give et alternativ. Hvis han søger brystet for at kunne sove, så giv ham lidt varm mælk af en kop i stedet lige før han skal sove.
Med hensyn til han soverytme, så synes jeg jo det er problematisk når børn skal indpasse deres søvnbehov efter hvad institutionens dagligdag tilbyder - det er jo omvendt! En vuggestue burde have en dagligdag, som passede til at børn skulle sove 2 gange dagligt. Vuggestuer modtager jo også børn helt ned til 6 mdr og skal de så også holdes vågne til kl. 11 eller senere? Det forstår jeg ikke, men må så også sige at det ikke er første gang jeg har hørt det.
Når det er sagt så har jeg mødt børn på et år, som faktisk godt kunne klare sig med en lidt længere middagslur og det var dette som passede bedst ind i det hele. Derfor må I prøve det. Han vil dog have behov for at sove en længere lur midt på dagen så du må nok regne med en lur på omkring 3 timer.
Lad det komme an på en prøve. Det vil være rart for jer alle. Selvom du godt kunne tænke dig lidt mere voksentid om aftenen, så er det faktisk også godt for Emil at sove godt om aftenen, så han netop har overskuddet til at være i vuggestue om dagen og ikke pylrer for meget.
Rigtig meget held og lykke. HÅber det virker:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske