Brev:
Lurændringer og ammestop - 1 år
24. maj 2006
Alder:
12 mdr.
Lurændringer og ammestop - 1 år
Kære Helen
Emil er lige startet i vuggestue, og det går ganske godt. Det eneste problem er, at han er blevet så umådelig svær at få til at sove, når han skal sove sine to daglige lure. Troede ellers det ville være nemmere, nu hvor han var startet i vuggestuen - men nej. Normalt herhjemme har han ret meget brug for sin formiddagslur og virker altid meget træt ved 9-10 tiden. Han står op 06 om morgenen. Men som regel kommer han ikke til at sove før ved 11 tiden henne i vuggestuen, hvor det så foregår med møje og besvær og skrig og skrål. Sover så cirka en time eller lidt mere.
Og så er han jo svær at få til at sove igen om eftermiddagen - men det er stadig nødvendigt, for ellers er han jo færdig klokken 18. Igen skrig og skrål og kamp, og som regel sover han først, når den er over 16 med det resultat, at han gerne sover til 17-17.30. Og gæt så, om han er til at få i seng for natten... Næppe. Ikke før hen ad 21.
Vi spekulerer lidt på, om han måske skulle/kunne skifte til én lur. Det virker simpelthen som om det ikke er praktisk muligt for dem henne i vuggestuen at lægge ham før (der er "sovekø" og ikke helt hænder nok) og som det er nu, ødelægger det lidt dagen/aftenen. Jeg synes, det er for sent, at han først sover klokken 21, fordi man så aldrig nogensinde har bare lidt tid til sig selv, før man må gå i seng! (Skal jo op igen 5.30-06 og på klare en hel dag på arbejde!
Det, at han er så svær at få til at sove, virker jo umiddelbart som om, at han måske ikke er så træt endda, så man måske sagtens kunne forsøge at "trække" ham til måske 12. Men på den anden side sover han jo 1 til 1½ time, når det endelig lykkes at få ham til at sove ved de to lure... så han har jo sådan set brug for at sove?! Hvad tror du?
Noget andet, jeg lige vil spørge om, er, hvordan man dog stopper med at amme i denne alder. Han er så utrolig morsyg for tiden, og han er også meget ammefikseret og tager AL den babs, han kan tigge sig til (pive, pive, hive i trøjen, klynke). Prøver kun at amme ham morgen og aften, men det sker, at han får pylret sig til mere.
Hvad skal jeg gøre? Det bliver jo et helvede at stoppe, gør det ikke? Han bliver jo så ked af det... hvad gør man? Der er vel ikke anden udvej end kold tyrker - eller at vente til han bliver stor nok til, at man kan forklare ham det. Men der er jo længe til...
Tak for dine altid gode svar.
Venlig hilsen
Emils mor