Svar: Søvn om dagen, vågner om natten, 7 mdr
24. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Liv
Tak for dit fyldestgørende brev. Jeg kan se at du hele vejen igennem har gjort dig rigtig mange tanker og fine overvejelser og jeg kan godt forstå det kan være svært nogle gange.
Når jeg læser beskrivelsen af din dreng, så får jeg også helt klart fornemmelsen af at han rigtig gerne vil følge med i al ting og når han så samtidig sender "svage signaler" i forhold til at han er træt, så har han brug for at du som den voksne får skabt nogle rammer, som gør det muligt for ham at finde roen og koble fra.
Det er en fin plan for dagen du har lagt og det passer til hans alder med 2 lure dagligt. Du skriver "Vi går til rytmik og svømning og kommer udenfor hver dag, jeg prøver at være bevidst om at han får brugt sig fysisk", hvilket lyder fint; men hvad ligger der i at være ude? Går du med barnevognen ude for at få ham til at sove, eller er I ude, for at aktivere ham i hans vågne perioder? Som jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af det sidste og derfor skal du være opmærksom på om han får for mange stimuli til at kunne slappe af og sove godt.
Du må meget gerne tage ham ud hver dag. Men kunne det evt. være for at han skulle sove. Jeg forestiller mig at du f.eks. starter med at køre ham i barnevognen, hvor han i begyndelsen sidder op og følger med i verden omkring sig, så bliver han træt og her lægger du ham så ned i håb om at han så kan sove videre. På den måde får du både imødekommet hans lyst til at opleve verden, men også behovet for at sove.
Med hensyn til at sove uroligt og svært ved at falde i søvn, så lyder det som om din dreng er ved at komme i seperationsfasen. Det er i alderen 7-10 mdr. Det vil sige at han så småt er ved at skulle adskille sig fra dig og i perioder vil han være tryg ved at være hos andre og andre gange så er det kun mor der dur og han bliver ulykkelig, når du pludselig er ude af syne.
I den alder drømmer børn mere og de begynder også at være mere motorisk urolige, som du også beskriver. Du kan mærke på ham at han har brug for at du er i nærheden, men samtidig har han brug for at blive puttet for sig selv, når han skal sove og det skal du blive ved med. Hvor stor er hans dyne - har han en juniordyne eller skulle du skifte til en sådan, så han putter bedre. Det er okay med den alder han har, at han falder i søvn på maven og hvis det er sådan han bedst finder roen, så lad ham gøre det. Du kan altid gå ind og vende ham, hjælpe ham med at skifte stilling, når han sover dybt.
Han har brug for ekstra tryghed og derfor synes jeg i princippet at børn skal have lov til at komme ind til forældrene, når de vågner i løbet af natten. Men holdningen til dette er jo forskellig. Jeg synes dog det er vigtigt at du lader ham falde i søvn i sin egen seng, så han lærer at det er der han sover. Hvis han vågnerkortvarigt derefter, så prøv at hjælpe ham med at skifte stilling, giv ham lidt at drikke og put ham så igen og vågner han i løbet af natten, så kan I overveje om ikke han skal have lov til at komme ind til jer.
Det var lidt af mine overvejelser, håber du kan brug dem til noget:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske