Brev:
Skemad, regler og rutiner 6½ måned
23. maj 2006
Alder:
6 mdr.
Skemad, regler og rutiner 6½ måned
Hej
Her kommer lige et par spørgsmål i alle mødres yndlingskategori, kost & ernæring:
Oscars "skema" ser for tiden sådan ud (han er 6½ måneder):
5 – 6: mælk
SOVE
8 – 9: mælk
SOVE
12 – 13: hirsegrød m. frugt
+ vand i glas + mælk
frugt kan være: pære, æble, banan, melon
(alternativt æble/kirsebær fra glas, pære/æble fra glas eller æble/banan fra glas)
(i snæver vending syvkornsgrød m. banan, æble og rosin fra glas)
SOVE
15 – 16:
grøntsagsmos
+ vand i glas + mælk
grøntsager kan være: kartoffel, broccoli, gulerod, majs og squash
SOVE
18 – 19:
hirsegrød m. frugt
+ vand i glas + mælk
ca. 2 – 3:
mælk
Mine spørgsmål er nu:
1) Er der nogle af de nævnte ingredienser, som er slemme til at give hård mave?
Det har han nemlig, tror jeg, og det er ikke sket før. Vi startede med skemad for en lille måned siden. Før da har han kun fået modermælk, og al mælk, han får nu, er også modermælk. Jeg laver også hans mad på min mælk. Han har ellers haft en hårdfør mave, som ikke har brokket sig, når jeg har spist typiske fy-ting som chokolade og chili.
2) Skal jeg sprede de 3 skemåltider mere, så han f.eks. får grød kl 8/9 i stedet for 12/13?
Jeg har valgt at lægge skemåltiderne så sent, da Oscar og jeg ind imellem hygger formiddagene væk i sengen! Han vågner typisk kl 7, når min mand står op (Oscar sover i vores værelse). Nogle gange står vi op, men andre gange leger vi i sengen et par timer, og så sover vi igen til kl 10 eller 11. Det er en rigtig hyggestund for os begge, for Oscar sover nu hele natten i sin egen seng, og så er det rart at kunne sove formiddagslur i ske. Men hvis han skal have mad tidligere, så skal han det.
3) Han spiser kun omkring ½ deciliter pr skemåltid - er det ikke lidt lidt?
4) Kan jeg gemme grød fra om formiddagen til om aftenen - der er som sagt tale om grød lavet på hirseflager, mit mælk, vand og frugt, som er blendet uden at være kogt, men kogt sammen med grøden et minut eller to inden servering.
5) Jeg er usikker på, hvor bogstaveligt man skal tage et spædbarns behov for rutine. Jeg er med på, at Oscar skal have ca. samme type skemad samt samme antal skemåltider tilbudt hver dag, men er der virkelig noget i vejen for, at han nogle dage får sin første grød kl 9, andre gange kl 13? Skal han nødvendigvis have det samme måltid på samme tid hver dag - kan man ikke nogle gange give grøntsager til frokost, andre gange til aften?
Nu er du omsider nået til vejs ende. 1000 tak for din tålmodighed!
Med venlig hilsen Heidi