Brev:
2 måneder - pludselig uregelmæssig søvn om dagen
23. maj 2006
Alder:
2 mdr.
2 måneder - pludselig uregelmæssig søvn om dagen
Kære Helen
Jeg er ny på siden - men efter at have læst en masse af dine svar til andre mødre måtte jeg straks melde mig ind. Jeg har nemlig fået et problem med min 2 måneder gamle datters søvnmønster.
Hidtil har hun sovet som engel i dagtimerne. Vores dag ser således ud:
08.00 - står op og spiser (mme på flaske, ca 110 ml)
09.15 - puttes i barnevogn udenfor og sover ca 3 timer
12.15 - vågner, spiser (igen ca 110 ml)
13.30 - puttes i barnevogn udenfor og sover ml. 1 og 2,5 timer
Herefter tager hun indimellem en lur på en times tid sidst på eftermiddagen.
Om aftenen har vi indtil for kort tid siden ikke kunnet finde ud af at få hende puttet før efter kl 22 - men nu viser hun tydelig træthed ved at græde meget efter badet. I starten blev vi urolige pga gråden, da vi ikke har oplevet det tidligere - men vi kan nu se hun er meget træt. Vi mader hende og hun puttes så ved 20 tiden.
Hun sover først efter ½-1 time, men hun ligger lige så stille i vuggen og putter - får sutten indimellem osv. Kl. ca 02 spiser vi første gang. Herefter kl 06, og så er vi igen fremme ved næste morgen kl 08.
Ialt spiser hun ca 700 ml pr døgn. Hun vejer 4500 gram.
Undskyld den lange beskrivelse - nu kommer mit spørgsmål :
Når jeg putter hende i barnevognen om dagen vågner hun præcis efter 30 min (Kan næsten stille uret efter det). Herefter skal jeg hjælpe hende videre i søvnen ved at holde sutten i munden på hende. Så snart hun basker den ud vågner hun. (Når først hun sover tungt igen opdager hun ikke den falder ud) Hendes øjenlåg "spjætter" - som om der kører en film inde bagved. Bedst som man tror hun sover, vågner hun med et sæt, og vi starter forfra. Hun er ikke ked af det som sådan, græder først efter længere tid, hvis ikke jeg kommer med sutten !
Hvorfor sover hun pludselig så let? Er der en overgang mellem let og dyb søvn efter 30 min? Hvad kan jeg gøre? Det tager alt mellem 15 min og 1,5 time! På den måde er jeg også i tvivl om hvorvidt hun overhovedet får noget ud af "søvnen" i den periode...?
På forhånd tak :-)
Med venlig hilsen
forvirret mor