Svar: Udmalkning - 4 mdr.
17. oktober 2003
Alder:
4 mdr.
Kære Gitte
Der er flere ting der spiller ind. For det første så har din mælkemængde tilpasset sig din datters behov og da du fortsat ammer, så er det jo hende der tager fra. Derfor er der ikke så meget tilbage, når du sætter maskinen til.
Derudover så er det almindeligt at man blokerer for malkemaskinen, således at der egentlig er mælk i brystet, men at det ikke kommer ud, fordi man som mor har en psykisk blokering. Det er helt forståeligt for det er bare anderledes afslappet at sidde med et barn end at sidde med en maskine og derfor løber mælken lettere, når det er barnet man sidder med.
Det kan være en god idé at malke ud om morgenen, da man ofte har mere mælk her. Du kan også med fordel tage et varmt bad eller lave et varmt omslag, evt. en varmepude på brystet lige før du malker ud. Varmen kan nogen gange få mælken til at løbe hurtigere.
Du kan med fordel sætte dig og drikke lidt imens du malker ud. Drik evt. ammete eller en mørk hvidtøl/malt øl, som er et gammelt husmoderråd.
Man kan også få en spray som stimulerer nedløbsrefleksen, men da det kun drejer sig om at malke ud til en enkelt friaften, så tror jeg ikke at dette er aktuelt.
Skulle det endelig være, så kan du jo roligt malke 20 ml ud af gangen og gemme det. Det kan jo holde sig i fryseren i 3 mdr. og kan godt gives sammen, når hun en dag har brug for en hel flaske.
Held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske