Svar: Jerntilskud, er det nødvendigt?
17. oktober 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Gitte
Hvorfor skal din søn undgå bananer, gulerødder og yoghurt? Efter min mening bør han da netop få dette, da det er med til at holde hans mave i gang også selv om han får jerndråber.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man giver børn jerndråber mellem 6-12 mdr´s alderen, da man ikke kan forvente at kosten vil kunne dække barnets jernbehov. Overgangskosten består væsentligst af grød, grøntsags- og frugtmos, som alle har et lavt jernindhold. Efterhånden som barnet bliver ældre og spiser findelt kød, lever og fisk øges tilførslen af jern gennem måltidet.
Jern har betydning for mange biologiske processer i kroppen. Jern indgår i enzymer og en af jernets vigtigste opgaver er at binde ilten til de røde blodlegemer. Grunden til at sundhedsstyrelsen anbefaler jern er, at børn med jernmangel ud over at være trætte uoplagte og irritable, også udviser forsinket psykomotorisk udvikling sammenlignet med børn, der ikke har jernmangel. Derudover går anbefalingerne om jerntilskud ikke kun på at modvirke anæmi (blodmangel), men at sikre at barnet har en optimal jernstatus ved udgangen af første leveår, hvorved man vil mindske risikoen for anæmi i andet leveår.
Barnet skal altid lære at spise en varieret kost og skal også have fødevarer der indeholder jern. Derved lærer barnet at spise mad, som fremover kan tilgodese barnets jernbehov.
Som du kan høre har jeg den holdning at man bør følge sundhedsstyrelsens retningslinier og give de 5 dråber Glycifer dagligt. Hvis de søn reagerer voldsom på dråberne og får hårdmave, må du prøve med sveskemos, rosiner, lidt juice, eller frugt, som kan have en god virkning. Sørg også for at han får rigeligt med væske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske