Svar: Vil ammes hver time
9. oktober 2003
Alder:
3 mdr.
Mange børn har det der hedder appetitspring omkring 12 ugers alderen, hvilket betyder at de nu er blevet så meget større at de kræver at få lidt mere mad. Det viser de ved at græde mere og melde sig hyppigere, for ved at blive lagt til hyppigt øges mælkeproduktionen. Netop amning om natten, hvor man producerer mere mælkestimulerende hormon er vigtigt for at øge mælkedannelsen.
Det er sandsynligvis dette som er grunden til at din søn er begyndt at melde sig for et par uger siden. Desværre tror jeg så at der også er kommet lidt vane ind i billedet. I har fået en rytme, hvor han klynker lidt om natten og du reagerer ved at tage ham op og give ham bryst. Denne reaktion er også god og tildels rigtig, men han burde ikke være sulten hver time natten igennem, når han får hvad han har behov for resten af døgnet. Jeg tror derfor at du skal forsøge at bryde denne vane.
Jeg kan godt forstå at du ikke kan holde til det og efterhånden føler dig meget træt. Måske kan det hjælpe dig at tænke på at også din søn har brug for en sammenhængende søvn. Det er derfor ikke forkert ikke at lade ham amme hver time. Han vil fortsat have behov for mad om natten, det skal du ikke tage fra ham, men han har også behov for sammenhængende søvn.
Jeg ved ikke hvad tid du plejer at putte ham og hvad tid du selv går til ro, men ofte er det sådan at børn har en utrolig evne til at spise i søvne. Det kan derfor være en fordel at du ammer om aftenen som du plejer og så lægger ham til igen, når du selv går i seng. Så er du sikker på at han er fyldt op, når du lægger dig og har allermest brug for at få et par sammenhængende timer. Det er lidt ærgeligt hvis han vågner ½-1 time efter at du er faldet i søvn. Du skal ikke rumstere for meget rundt med ham, så han vågner for meget op, se om du kan få ham til at spise imens han nærmest sover.
Hvis han vågner kort tid efter, så ved du at det ikke er sult. Børn sover ofte meget uroligt og kan godt klynke, smågræde, lave suttelyde, evt. vågne helt op, uden at de skal tages op og tilbydes brystet. Prøv at lade ham være og se om han falder til ro igen, eller hjælp ham med at skifte stilling og blive puttet igen.
Det kan ofte være en fordel at det er far som gør dette i løbet af natten. Far lugter ikke af mælk og vil derfor ikke forvirre jeres søn. Det er klart at hos dig tror han, at han skal spise hele tiden, men hos far er den mulighed der ikke og derfor er det nemmere at falde til ro hos far.
Hvis han bruger sut, kan du også give ham denne om natten i stedet for brystet. MEN faren ved dette er dog at sutten så bliver vanen, hvorfor du kan risikere at ligge med det ene ben ude af sengen hele natten for tidsnok at kunne give din søn sutten, når han taber den - det er heller ikke hensigtsmæssigt. Sutten er god til mange ting, men være opmærksom på hvordan og hvornår du bruger den.
Det tager altid tid at bryde en vane og få lavet en ny, men jeg vil tro at vi taler dage og ikke uger, så det skulle være til at overskue. Jeg vil foreslå dig at I lavet en "nat-dagbog", hvor I skriver hvornår han vågner, får mad osv. Det kan hjælpe jer til at se de fremskridt der er. F.eks at han faktisk sover tre sammenhængende timer i stedet for 1½ osv. Når man er træt, så kan det godt virke som om at det hele kører ud i en køre og han er vågen og grædende hele tiden. Hvis du skriver ned, hjælper det til at holde overblikket.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske