Svar: Hovedomfang - 5 mdr.
8. oktober 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Mikala
Tillykke med sønnen. Det er meget svært for mig at svare dig mht din dreng, for jeg vil så nødigt gøre dig nervøs eller sætte endnu flere tanker igang hos dig, hvis det ingen grund er til det - og sådan er det ofte - der er ingen grund til bekymring.
Du skriver at din søn er født i april måned og det undrer mig hvis han først har fået målt hovedomfang nu. Der må være lavet nogle målinger tidligere, så man har et sammenligningsgrundlag. Nogle børn har jo større hoveder end andre, uden at der er noget bekymrende ved det. Det ser man jo også når folk på afslutningen af et studie skal have huer - omkredsen af hoveder er jo meget forskellig, og arme den der har det største hoved, som skal give øl til hele klassen :-)
Man skal være bekymret, hvis hovedet pludselig vokser meget. Et hastigt voksende hovedomfang kan være tegn på vand i hovedet, men ofte vil barnet så også have det der hedder solnedgangsblik og kraftig venetegning (blodårer) på kraniet. Symptomer på vand i hovedet kan desuden være en bred fremhvælvet pande, spændt fontanelle, dårlig spiseevne og opkastninger, især om morgenen og barnet kan ofte også virke forpint og urolig, som har det smerter.
Hovedomfanget skal være betydeligt hurtigere voksende end normalt og derfor er det nødvendigt med mange målinger og sammenligninger med normaltilvækst. Ved stærk mistanke vil man lave en ultralydsscanning (CT-scanning).
Jeg håber og tror på at det hele nok skal gå, og ønsker dig og din lille familie rigtig meget held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske