Brev:
Søvn og mad 7½ måned

Hej Helen
Mange tak for en rigtig god brevkasse – jeg har læst mig igennem mange af dine svar, men føler nu at en del spørgsmål alligevel har hobet sig op - jeg bor pt i Italien og er sledes langt fra en sundhedsplejerske.
Jeg har en søn på 7 1/2 måned som i det store hele er nem og glad – men jeg synes at jeg er ved at blive noget forvirret over hans mad- og søvnbehov. Han bliver stadig ammet og vi begyndte med frugt- og grøntsagsmos da han var knap 5 måneder.
Indtil for et par dage siden fik han tre mosmåltider og blev ammet 5-6 gange. Nu har jeg introduceret et eftermiddagsmåltid og prøver at nøjes med 4-5 amninger. Vil gerne skære ned på amningerne, men er usikker på hvor meget mælk/MME en dreng på den alder skal have – får han for meget mælk og for lidt mad?
Indtil for 14 dage siden kunne han sove 9-10 timer i træk om natten uden amning, men nu er han begyndt at vågne indtil flere gange om natten. Nogle gange kan vi vugge/dysse ham i søvn, andre gange er det kun amning der duer og så får han lov at sove videre mellem os bagefter.
Der sker meget med ham for tiden – er meget mobil uden dog at kunne kravle rigtigt. Han er også begyndt at bevæge sig meget i søvne – ruller rundt (og roder ...
... rundt i sengetøjet), sover på siden og en enkelt nat på maven.
Jeg har hidtil ammet ham i søvn (ved godt at jeg nok har gjort det for længe) og så løftet ham over i sengen, men det kan ikke længere lade sig gøre – hvis han falder i søvn under sidste amning vågner han lige så snart jeg prøver at flytte ham. Jeg har nu besluttet at nu SKAL han lære at falde i søvn selv og det er lykkedes et par gange ved at synge godnatsange for ham til han sover. De dage hvor det ikke virker, græder han og så vugger vi ham i søvn.
Dagsplan for tiden:
Tidlig morgen (06.30-7): amning i vores seng
Morgen (8-8.30): yoghurt m. frugt, grød eller havregrød
Lur ca. 9-10/10.30
Formiddag (10.45-11): amning.
Frokost (12-12.30): grøntsagsmos, Vand til
Lur ca. 1-2.30
Eftermiddag (2.30-3): Amning
Midt-eftermiddag (4) Lille portion yoghurt med frugtmos eller friske bær. Vand til.
Aften (6): grøntsagsmos, brødskorpe, frugtstykker. Vand til
Nogle gange en hurtigt ammetår og 15 min lur efter aftensmaden, hvis han er træt.
Sengetid (7.30-8): amning
Derudover eventuelle amninger 1-2 gange i løbet af natten
Ser det ok ud eller skal han have mere mad for at kunne klare sig gennem natten?
Med venlig hilsen
Den forvirrede mor
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
19. april 2026 | Sovevaner | 6 mdr.
Kære Helen Som du ved, så er vores barn nummer 2 en svær størrelse, der har...
17. marts 2026 | Sovevaner | 7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
Viden om børn:
Slik
Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.
Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.
Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.
Ifølge...
Smile
Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!
Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.
Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.
Jo mere du kan smile, pludre og...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.







