Svar: Hvilken mad hvornår?
7. oktober 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Sanne
I er kommet rigtig godt igang med maden, det er flot. Det er helt normalt at hun fortsat har lidt svært ved at klare klumper i maden.
Du kan fra 6 mdr´s alderen roligt give både havregrød, øllebrød og 3-kornsgrød (f.eks. havre, hirse, rug, men du kan blande alle slags gryn og flager). Du kan også give brød. Det skal i begyndelsen være helt blød brød uden kærner og det er en fordel at du giver smørbart pålæg, da det så nemmere glider ned.
Du kan også fra 6 mdr give kogt kød. Lav f.eks et par kødboller af hakket kød og kog dem sammen med grøntsagerne i små 10 minutter, alt efter hvor store de er. Du kan også koge hele stykker kød og blende det, indtil hun er bedre til at tygge.
Fisk kan du koge eller lave i ovnen. Det er en fordel at bruge f.eks laks, torsk eller rødspætte.
Med hensyn til mælk og mælkeprodukter må du godt give sødmælk og produkter af sødmælkstypen fra 6 mdr. Men det er dog stadig i små mængder. Du skal undgå at give ymer, ylette og kvark pga protein indholdet og vær også opmærksom på at frugtyoghurt ofte indeholder meget sukker. Det kan derfor være en god idé at give lidt A38 med frugtmos i stedet.
Læs i øvrigt den artikel jeg har liggende her på siden om "mad fra 6 - 9 mdr".
Velbekomme
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske