Svar: Kan jeg øge min mælkeproduktion?
5. oktober 2003
Alder:
1 mdr.
Kære Julie
Ja, umiddelbart kan du godt øge din mælkeproduktion. Det drejer sig først og fremmest om at lægge hyppigere til. Det vil sige, at hvis du plejer at amme hver fjerde time, så prøv i en periode kun at lade 2-3 timer gå imellem. Ved at lægge hyppigere til, så viser du kroppen at der er brug for mere mad og derfor sættes produktionen op,- efterspørgsel og udbud.
Hvis din datter er inde i en rytme hvor hun f.eks spiser ca hver 4 time, så kan du derfor vælge at lægge hende til igen efter f.eks. to timer, men du kan også som du selv skriver malke ud efter ca 2 timer. Dog skal du vide at en malkemaskine ikke stimulerer så godt som din datter vil kunne gøre det.
Det vil derfor være hensigtsmæssigt at du lader din datter sutte så hyppigt og meget hun vil og gerne fra begge side, så begge sider stimuleres lige.
Derudover vil det være en stor fordel at du ammer om natten. Netop om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor er natamning især vigtigt, hvis man vil øge sin mælkeproduktion.
Sørg i øvrigt for at få masser af ro og hvile. Forsøg at skifte imellem de forskellige ammestillinger, så du får stimuleret brystet bedst muligt. Sørg for at få rigeligt med væske. Et gammelt husmoderråd er, at drikke en maltøl/mørk hvidtøl dgl eller du kan købe ammete i helsekostforretninger, matas eller lignende.
Det kan sagtens lade sig gøre at øge mælkproduktionen når ens barn er 7 uger gammelt. De fleste børn har det der hedder appetitspring omkring 5 uger og 12 uger, hvor man netop skal øge mælkeproduktionen, det er helt normalt og kan sagtens lade sig gøre.
Hvis du følger ovenstående, så vil jeg tro at du kan øge produktionen i løbet af et par dage.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske