Brev:
Nyfødt søvn
4. september 2026
Alder:
0 mdr.
Nyfødt søvn
Kære Helen.
Så blev vores familie udvidet fra 3 til 4. Lillebror som i dag er 7 dage gammel, er en noget andet størrelse end storebror og det giver mig flere spørgsmål end jeg havde regnet med som anden gangs mor.
Mit spørgsmål i denne omgang er ift søvn. Lillebror sover meget. Nærmest hele tiden. Han vågner oftes selv til måltiderne der ca hver 3 time og om natten vil han gerne spise oftere. Han vågner oftes når vi skifter ham. Han har klart åbne øjne og kigger rundt men det er meget kort tid af gangen. Måske kun lige den tid det tager at få skiftet en ble og blive ammet, så har han ellers sagt godnat igen.
Det sker maks 1-2 gange om dagen at han er vågen i maks 10 min længere tid end skift og amningen tager. Der er han dog tydeligt vågen og kigger på os og rundt. Han har enkelte gange vores vågen i en 1-1.5 time. Jeg er dog bekymret for om han er for lidt vågen.
Vores ældste sov meget lidt som spæd så der er en helt ny verden for os at have en baby der bare sover. Om natten er han mere urolig og har mere brug for at blive ammet eller ligge ved os for at falde i søvn, hvilket jeg tænker er meget normalt. Men det er den der “rigtige” vågne tid hvor han er opmærksom og kigger på os, jeg er bange for at der er for lidt af.
Med venlig hilsen
Nu mor til to