Svar: Morgenamning forstyrrer søvnen
2. september 2026
Alder:
14 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer:)
Tre uger i vuggestue er meget kort tid. En vuggestuestart er en voldsom oplevelse for jeres dreng. Der er rigtig mange nye mennesker, nye lyde, en masse aktiviteter, nye relationer osv. som han skal forholde sig til, samtidig med at han pludselig skal være adskilt fra jer forældre. Det er naturligt rigtig svært og det er med til at forklare, hvorfor han vågner så hyppigt om natten.
Derudover har I helt ret i, at det lyder som om, at han sover lidt i underkanten. Og man kunne godt overveje, om han måske skulle tilbydes to lure dagligt. Hvis han vågner allerede omkring kl. 06 og puttes kl. 11.30, så har han været vågen i 5.5 time, og det kan godt være for længe for ham lige nu. Det kunne derfor være en idé, at pædagogerne putter ham til en lille lur omkring kl. 8.30-9, hvor han måske sover bare 30 minutter. Og så evt. putte ham omkring kl. 12 til middagsluren, altså en lille smule senere end lige nu, men stadig så det passer ind i vuggestuens rytme.
Det behøver ikke være hver dag, men de dage, hvor pædagogerne oplever ham ekstra træt om morgenen, kunne det måske godt være en løsning, især fordi han er i gang med vuggestuestarten netop nu. Aldersmæssigt ligger han også til nogle dage at have behov for to lure og andre dage kunne nøjes med en enkelt lur, så det kunne måske hjælpe med lidt fleksibilitet.
Når børn bliver overtrætte - fordi han ikke sover helt nok om dagen - så sover de ikke nødvendigvis bedre om natten, faktisk tværtimod. Det kan være en forklaring på, hvorfor han vågner mere, sover mere uroligt og generelt har sværere ved at finde ro, når han vågner. Hvis han kunne sove 1.5-2 timer i løbet af dagen i stedet for blot en time, så kunne det faktisk være med til at give en forskel hos jer. Man skal dog huske på, at han jo er i gang med at vænne sig til den nye hverdag, så at han sover dårlige lige nu hænger højst sandsynligt også sammen med dette.
Derudover, så spiller måden jeres dreng falder i søvn på også ind. Når han falder i søvn sammen med jer i jeres seng og derefter flyttes sovende over i sin egen seng, så vil han naturligt savne jer, når han har nogle af sine naturlige opvågninger. Og han vil ikke kunne sove videre, før han mærker jer tæt på igen. Derfor har han naturligt behov for at komme tilbage i dobbeltsengen omkring kl. 21-22.
Hvis jeres mål er, at han skal kunne sove i egen seng hele natten, er det derfor vigtigt, at I begynder at lade ham falde i søvn i egen seng. Så når han vågner op, så ved han hvor han ligger og kan derfor roligt falde videre ind i søvnen. Alt er som da han faldt i søvn.
Det er rigtig fint at amme ham i stuen, så amning og søvn er naturligt adskilt. Men prøv om I kan putte ham i egen seng, før han sover helt, så han når at registrere, at han ligger der. Sid hos ham, put ham med sut, sutteklud, nussekanin eller lignende. Hold evt. hænderne beroligende på ham, så han kan mærke, at I er der. Sig de samme beroligende ord. Syng evt. for ham, så I på den måde skaber en ny putterutine, hvor han lærer at sove i egen seng. Tag ham op, hvis han bliver ked af det og put ham så tilbage i egen seng igen, når han virker parat og før han sover helt.
Når han vågner omkring kl. 21-22, så gør I det samme, som da I puttede ham. I stedet for at lægge jer med ham, så beroliger I ham med hænder, kærtegn, sut, nussekanin osv. Tager ham evt. op og får ro på, og putter ham så tilbage i egen seng igen, holder hænderne på ham, lulle ham tilbage i søvnen.
I kan overveje, om han i en periode skal puttes lidt tidligere, især hvis I holder fast i den ene lur dagligt. Han har en meget lang eftermiddag og for at sikre, at han ikke bliver overtræt her, kan tidligere putning være et forsøg værd. Put ham f.eks. 18.30, så I rykker det bare en halv time frem.
At han vågner kl. ca. 6 om morgenen tænker jeg ikke, at der er så meget at gøre ved lige nu. Her har han tydeligvis behov for jer, og han er meget bevidst om amningen - peger mod døren og vil ind i stuen, hvor han ammes:) Hvis I gerne vil forsøge at flytte tidspunktet lidt, så kan I prøve at rykke tiden ved at holde soveværelset mørkt og køligt - og ikke gå ind i stuen, før klokken måske er 6.15 eller 6.30. Men lige nu er den urolige og afbrudte nattesøvn og hans træthed om dagen vigtigere at ændre på:)
Når jeg læser jeres brev, så lyder det for mig som en dreng, der helt naturligt står midt i en stor omvæltning, og det reagerer han naturligt på. Vuggestuestarten gør, at han ikke får helt søvn nok om dagen, og alle de nye oplevelser og adskillelsen fra jer gør, at han sover ekstra uroligt om natten. Og samtidig så søger han om natten, det han kender, fra han faldt i søvn.
Derfor er det vigtigt, at I giver det lidt tid. Han har brug for tid til at vænne sig til den nye hverdag og finde ud af vuggestuen. Men samtidig med det, så må I også gerne arbejde på at give ham nogle rutiner, som kan fungere for jer alle, når hans hverdag bliver mere genkendelig og tryg for ham.
Det, I kan gøre nu, er at arbejde på, at han ikke længere falder i søvn i jeres favn og flyttes sovende, men at han puttes der, hvor I ønsker, at han skal sove. Det er vigtigt, at han forbinder sin seng med stedet at falde i søvn, så omgivelserne er de samme, når han kortvarigt vågner op om natten. Han vågner naturligt flere gange om natten. Hver gang han skifter søvnstadie, vil han registrere om alt er, som da han faldt i søvn. Og han skal netop kunne komme videre i søvnen, fordi han ved, hvor han er og at alt er godt.
Det betyder også, at I ikke skal lære ham at falde i søvn alene. I må meget gerne være tæt på ham, holde en hånd på ham, ae ham eller berolige ham. Han har naturligt brug for at mærke jer og mærke, at I er der for ham. Han vil naturligt også kunne vågne om natten, fordi han drømmer, bearbejder alle oplevelserne fra vuggestuen og derfor sætter sig op, græder, klynker eller måske griner. At sove i egen seng betyder ikke, at han behøver sove alene. I er der stadig, I lader ham mærke, at I passer ham ham, men I er der nu gradvist mere på lidt afstand.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske