Svar: Ammenedtrapning - 10 måneder
24. august 2026
Alder:
10 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Hvor er det bare super flot, at du stadig ammer jeres dreng, når man tænker på de udfordringer, som I havde i begyndelsen. Virkelig godt gået af jer begge to!
Jeg forstår dog godt ønsket om at stoppe amning nu, hvor du er begyndt på arbejde. Du har naturligt brug for din nattesøvn - og det har jeres lille dreng naturligvis også. Derfor vil det være rigtig godt, hvis han kan lære at sove igennem om natten, uden at han skal have bryst i munden.
Jeg er helt enig med jer i, at det ikke er nogen god idé at lave en kold tyrker, og der er bestemt heller ikke grund til at vænne ham til at skulle vugges for at sove.
Jeg vil anbefale, at du bibeholder amningen kl. 16 og 19. Det vil være rigtig dejligt for jer begge at mødes med amning om eftermiddagen, når I har været adskilt. Og det vil være rigtig godt, hvis han stadig ammes som en fast del af putteritualet. Det vil hjælpe ham med at koble fra dagen, finde ro og falde i søvn.
Når det er sagt, så vil det dog være rigtig godt, hvis du ved putning om aftenen kan begynde at fjerne brystet lidt fra selve indsovningen. Han skal som sagt stadig ammes, som en del af hans putteritual, men det vil være godt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden.
Jeg ved ikke helt, hvordan det foregår, når du putter ham nu. Men hvis du f.eks. ligger med ham og ammer ham i søvn i dobbeltsengen, så er det godt, hvis du kan begynde at trække brystet ud af munden på ham, før han sover. I stedet kan du så berolige ham ned en nusseklud, kærtegn og lignende. Det skal helst være sådan, at han ammes, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Når det fungerer, så kan du på sigt også begynde at sidde op og amme ham siddende, lægge ham fra dig og han skal så falde i søvn med nusseklud og en godnatsang eller lignende.
Det er vigtigt, at I øver jer på at skabe lidt afstand mellem bryst og søvn, fordi det vil hjælpe ham med at kunne finde ro uden brystet i munden om natten. Derfor er det også godt, hvis du kan sætte nusseklud, beroligende hænder og lignende i stedet, fordi du netop vil kunne berolige med dette om natten.
Hvis han vågner op mellem kl. ca. 19-23, så kan I forsøge, at far hjælper ham videre her. Så han ikke får mælk først på natten, men lærer at tage et lidt længere søvnstræk her. Hvis han er meget brystsøgende, kan du amme ham, før du går i seng, og så arbejde på, at han igen tager et lidt længere søvnstræk hen over natten indtil tidlig morgen kl. 04-05.30, hvor du evt. kan amme ham igen. Det kan være en måde at skrue ned for antallet af amninger om natten og samtidig sikre dig selv sammenhængende søvn.
I takt med at jeres lille dreng finder ud af, at han godt kan sove lidt længere søvnstræk og komme videre i søvnen med nusseklud, kærtegn og nærhed, så kan I begynde at øge tiden mellem amningerne mere.
Det er ofte også en god idé at amme ham kortvarigt, så han ikke fyldes med mælk. Han får trygheden og nærheden og hjælpes videre i søvnen, men uden at blive vænnet til at skulle spise om natten. Samtidig er det så vigtigt, at far tilbyder ham ekstra vand i løbet af dagen, så I er sikre på, at hans væskebehov er tilstrækkeligt dækket. Hvis han ikke drikker nok i dagtimerne, vil han naturligt søge mælk om natten.
Så mit råd lige nu er altså, at du ammer ved putning kl. 19 og igen sen aften og næste morgen tidlig. Vågner han mellem disse tidspunkter, skal han hjælpes videre på anden måde. På sigt kan I fjerne amningen sen aften, så der kun er amningen ved putning og tidlig morgen tilbage. Og til sidst forsvinder denne også helt. Amningen kl. 16 kan I bibeholde så længe det fungerer for jer begge og gradvist, så kan den også fjernes.
Som jeg læser dit brev, så ammes han måske hver til hver anden time hele natten igennem. Det betyder, at planen nu er, at han skal gå fra måske 6-8 amninger om natten til 3 amninger (putning, sen aften, tidlig morgen) til 2 amninger (putning og tidlig morgen) til 1 amning (putning). Det er noget helt andet end den kolde tyrker, hvor han skal gå fra måske 8 amninger til 0 amninger på en gang. Det bliver altså nu en nedtrapning af amninger, præcis som I selv skriver.
Far er en stor ressource. Det er super godt, at far og andre kan putte jeres dreng i klapvogn om dagen. Det viser, at jeres dreng allerede er i stand til at falde i søvn uden brystet. Og at han kender far og er tryg ved at sove med far. Derfor er det for det første en god idé, hvis far kan gå ind til jeres dreng og hjælpe ham videre i søvnen i løbet af aftenen - ligesom I kan overveje, om far er nødt til at hjælpe ham om natten.
Når I sover sammen, og jeres dreng kan dufte og mærke mor, så er behovet for brystet naturligvis ofte større. Derfor kan han få sværere ved at forstå, hvorfor han ikke må ammes. Hvis I oplever, at han bliver rigtig ked af det, kan det derfor nogle gange hjælpe, hvis mor sover på afstand. Enten kan I forældre bytte plads i sengen, eller I kan sove i hvert sit rum i f.eks. 3 nætter. For på den måde at vænne jeres dreng til, at brystet ikke er frit tilgængeligt om natten.
Nogle gange fungerer dette ikke. Nogle børn har brug for at have mor tæt på, selvom mor ikke ammer. Det er naturligvis helt okay og i givet fald kan du så sove med en t-shirt eller lignende, som sikrer, at jeres dreng ikke selv kan søge brystet i søvne. Du er der, du forsvinder ikke fra ham, men brystet får han ikke - og det er dig, der styrer, hvornår brystet er tilgængeligt.
Nogle børn har det bedst med, at selvom brystet forsvinder, så forsvinder mor ikke. Andre børn bliver forvirrede, hvis mor er der, så I må forsøge jer lidt frem og se, hvad der kan fungere hos jer.
Jeg er, som sagt, helt enig i, at I ikke skal fjerne brystet og introducere en ny krævende søvnassociation - f.eks. at far begynder at gå rundt og vugge jeres dreng ved hver eneste opvågning. Målet er, at jeres dreng skal have gradvist mindre hjælp, men stadig føle sig tryg. I kan ikke forvente, at han vil begynde at "sove igennem" med det samme. Han vil højst sandsynligt stadig have flere opvågninger, men det er vigtigt, at en opvågning ikke automatisk betyder et bryst i munden. På sigt skal han kunne sove med jeres nærhed, måske blot en hånd på kroppen eller fornemmelsen af, at I ligger lige ved siden af ham.
Derfor er jeres opgave - uanset hvem af jer der hjælper ham om natten - at I lige afventer og ser, om jeres dreng selv kan finde videre i søvnen. Hvis han ikke kan det og bliver urolig, så lægger I jer tæt ved ham, lægger en hånd på ham, aer ham, giver ham nussekluden (eller hvad han nu har) og siger f.eks. lidt beroligende ord som "sshh-sshh" eller lignende. Hvis han sætter sig op, så hjælper I ham roligt ned igen. Hvis han bliver ked af det, så tager I ham op i favn, trøster ham og lægger ham ned ved siden af jer igen. I skal ikke rejse jer og gå rundt med ham, men blive i sengen.
Det vil naturligt godt kunne tage tid, for jeres dreng har lært, at når han vågner, så får brystet ham tilbage i søvnen igen. Det skal ændres nu, så han i stedet lærer, at når han vågner, så kan både mor og far, nærheden og de beroligende hænder hjælpe ham videre ind i søvnen. Det er lige så trygt og godt.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med projekt ammenedtrapning!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske