Brev:
Fra enebarn til søskende
12. august 2026
Alder:
22 mdr.
Fra enebarn til søskende
Kære Helen
Nu er der ikke længe til at der dukker en lillebror op hjemme hos os. Vi har i forvejen en søn fra oktober 24, så han er knapt 2 år når lillebror ankommer.
Han er en kærlig men også meget livlig gut, der helst er i gang hele tiden og gerne udenfor. Vi gør os selvfølgelig mange tanker om hvordan det bliver med en mere i familien, især for vores lille dreng der er vant til at mor og far kan suse med rundt til alle de ting han finder på. Han er heldigvis også meget interesseret i babyer når vi har besøg af og kan kigge længe på dem, vil gerne give sut osv. men vi tænker det bliver noget helt andet når baby aldrig tager hjem/væk 😂.
Vi er også meget i tvivl om hvor meget han forstår. Han kan godt pege på min mave og sige baby, men det er jo fordi vi har “lært ham det”.
Selvom vi ved at der i en periode vil være mindre adgang til særlig mig som mor, håber vi på at kunne skabe tid til at storebror kan få tid alene med mig og at vi så vidt muligt kan deles lige meget om dem begge. Er meget spændt på hvordan det skal gå, især fordi vores søn er meget glad for sin far, og i perioder primært vil ham. Det er hårdt for mig, og selvom det kan være praktisk her med den lille der kommer, ønsker jeg ikke at han primært bliver fars dreng og lillebror bliver mors.
Vi søger derfor generel vejledning til hvordan man introducerer en lille søskende til en knap 2 årig. Hvad kan han forstå og hvad giver mening at gøre på forhånd og undervejs osv.
Håber du kan give nogle råd med på vejen ☺️
Hilsen fra os