Svar: Madopstart og mad på rejse i 3 måneder
23. juli 2026
Alder:
7 mdr.
Kære M
Tusind tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Og for at begynde med svaret på dit sidste spørgsmål omkring, hvorvidt det er en dum beslutning at rejse - det er det bestemt ikke! Jeg forstår godt dine bekymringer, og en rejse med baby bliver naturligt også anderledes, end når man rejser som par alene. Men det lyder super dejligt og skønt, at I vælger netop at udnytte denne mulighed:)
Det er rigtig fint, at du forsøger at tilbyde din datter mad i hånden, som hun selv kan sidde med og forsøge at gumle sig igennem, ligesom det er godt, at du også forsøger med grød og mos. Du må på samme måde meget gerne forsøge at variere hendes indtag, når I rejser.
Det er rigtig godt, at du ammer hende. Det vil for det første være tryghedsskabende for hende, når I er et nyt sted, samtidig med, at mælken vil kunne sikre hendes væskebehov og stadig give hende vigtige næringsstoffer. Derudover kan hun tilbydes vand, som I køber på flaske - ligesom I også selv skal drikke flaskevand. Den største udfordringer i Thailand tænker jeg ikke handler så meget om at finde egnet mad til hende - de har masser af rigtig god mad! Men det handler mere om vand- og fødevarehygiejne.
Du skriver ikke, hvordan I skal bo. Men det lyder som om, at I har mulighed for at lave f.eks. grød til hende. Det kunne f.eks. være havregrød, og hvis hun ikke er så meget til at spise det med ske, så kan du lave grødkugler, som hun selv kan spise. I kan starte med at øve det herhjemme allerede nu. På den måde vil det være noget genkendeligt og trygt for hende, når I er af sted.
Havregrødskugler laver du ved at lave en portion havregrød, som du lader køle af, så den bliver fast i konsistensen. Stil den gerne i køleskab. Så former du små grødkugler med ske/fingrene og serverer dem sådan. Du kan evt. komme lidt frugtmos på eller blande lidt frugtmos eller moset banan i grøden, før du former den. På den måde kan hun spise grøden selv, og den bliver naturligt blød i munden:)
Hun kan få masser af frisk frugt. Det kunne f.eks. være moden banan, papaya, mango, melon, dragefrugt. Giv hende frugt, som du selv skræller, så du er sikker på, at det er rent, og det kan blive skyllet i flaskevand, hvis det er nødvendigt.
Du nævner noget om, at hun ikke tåler mælk og æg. Har hun allergi overfor det det? Hvis hun har det, så kan du naturligvis ikke give hende dette, men ellers kan hun sagtens tilbydes lidt yoghurt en gang imellem. Det kan I også købe og have i køleskabet. Vælg gerne produkter med lavt sukkerindhold og ca. 3.5% fedt. Æg må hun også gerne få, hvis hun ikke har allergi.
Derudover må hun meget gerne få dampede eller kogte grøntsager som f.eks. kartoffel, broccoli, blomkål, sød kartoffel, græskar. Hun må også gerne få pasta, nudler eller ris en gang imellem. Ligesom hun også gerne må få kød som f.eks. kylling eller svinekød, eller hun kan spise fisk uden ben. Rejer, muslinger og lignende må hun også gerne spise.
Det vil være rigtig godt, hvis hun får mindst én jern- og proteinholdig fødevare dagligt - f.eks. kød, fisk, bælgfrugter. Det vil være med til at sikre hendes ernæringsbehov, som du også spørger til. At du ammer hende, er dog rigtig godt, fordi hun naturligt får næringsstoffer igennem din mælk. Hun skal stadig have sin daglige d-vitamin, selvom I er i solfyldte Thailand.
Hun bør ikke tilbydes ris dagligt, men I kan variere med brød, kartofler, pasta, nudler og lignende.
Derudover må hun gerne få brød af forskellig slags. Det kan serveres til hende med smør, frugtmos eller lignende.
Når I er ude at spise på restaurant, så kan det være en god idé at bede om f.eks. lidt kogte ris eller kogte nudler og så bede om f.eks. æg, kylling, fisk, grøntsager osv. ved siden af. Så kan I blande det sammen, som I tænker, det er passende. I undgår på den måde også soja, fiskesauce og andet, som kan være for saltet for hende, så det er en god idé at bede om maden så "plain" som muligt og så selv blande. Det vil være "safe choices" at gøre det på denne måde.
I skal undgå det samme som herhjemme: Honning, hele nødder, vindruer, hårde rå gulerødder eller lignende. Vindruer skal skæres på langs i mindre stykker, nødder skal være fintmalede eller lavet som nøddesmør, grøntsager skal koges, dampes, bages i ovn, eller rives meget fint. Hård frugt som f.eks. æblebåde skal I også undgå, det samme med sej skræl, som også kan sætte sig fast i halsen. Og så skal hun naturligvis altid være under opsyn, når hun spiser.
I forhold til størrelse og konsistens, så er det en rigtig god idé, at du giver hende mere "mundrette" bidder, som du allerede gør nu. I en alder af 7-8 måneder er lysten til at putte i munden og spise selv ofte større end evnen til at tygge og bearbejde føden rigtigt i munden. Da hun har tænder, får hun let bidt et stykke af, men hun kan endnu ikke rigtigt styre maden med sin tunge, kæber og gummer. Det kommer dog!
Giv hende små bitte hapser direkte ind i munden, så hun kan øve sig i at placere det rigtigt med tungen. De skal være meget små i starten! Prøv også at give hende mos, hvor der er små bitte bidder af kød, fisk, grøntsager - så mosen er cremet, men den har en lille smule struktur, der stadig kræver, at hun bearbejder den lidt i munden. På sigt kan strukturen blive mere, så der er mere og mere bid, f.eks. ved at mose det med en gaffel. Men her i starten skal det blot være, så hun fornemmer det og stadig kan styre det.
Når du giver hende mad i hånden, som hun selv skal spise, så sørg for, at den er blød hele vejen igennem. Hvis det f.eks. er en kartoffelbåd, så skal længden være som din finger. Det vil sige, at den skal stikke ud af hendes hånd, når hun holder om den. Du kan også prøve med et stykke godt kogt broccoli, blomkål eller lignende. Maden skal være så blød, at den kan klemmes flad eller deles let mellem tommel- og pegefinger.
Sørg for, at hun sidder helt oprejst, når hun sidder og spiser. Så er det lettere for hende at styre og også lettere at hoste, hvis hun har behov for det.
Babys brækrefleks sidder længere fremme i munden end hos voksne. Derfor vil hun naturligt kunne begynde at hoste, lave lyde, række tungen frem, blive rød i hovedet - uden at det er farligt. Det er en vigtig del i at lære at spise og finde ud af at bearbejde maden i munden. Prøv at vise hende, hvordan du selv kan åbne munden og række tungen frem, så hun spejler sig i dig. Og undgå så vidt muligt at stikke fingrene ind og forsøge at fiske maden ud. Det kan skubbe maden længere tilbage... hvis du kan se et synligt stykke mad og let kan tage det ud, uden at skubbe til det, så kan du naturligvis gøre det.
Måske kan du nå at finde et førstehjælpskursus omkring babyer og babymad. Det findes flere steder. Det kan måske give dig lidt ro, før I tager af sted. Det er helt normalt at blive urolig omkring maden, og hvis barnet fejlsynker - det er netop derfor man har forskellige kurser omkring det. Du er bestemt ikke den eneste, som synes, det er svært:)
Jeres datter skal nok lære det - også så hun bliver klar til vuggestue. Hun modnes naturligt motorisk, og bliver også bedre til at bruge sin mund, tunge, kæbe - samt kunne koordinere sin hænder, øjne og mund. Når det er sagt, så lærer hun dog ikke automatisk at håndtere mad med bid, hvis hun altid får blød mad. Derfor er det godt, hvis du gradvist forsøger at tilbyde hende mad med lidt bid, netop ved at give hende moset eller fint hakket mad med bløde klumper, samt større, aflange stykker, der falder let fra hinanden i munden.
Jeg håber, at jeg er kommet lidt omkring det hele. Hvis du mangler svar, gerne vil have noget uddybet eller har flere spørgsmål, så skriver du bare igen. Det er vigtigt, at du kan finde ro og glæde dig til jeres rejse:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske