Brev:
Aftenuro - 6 uger gammel
5. juli 2026
Alder:
1 mdr.
Aftenuro - 6 uger gammel
Hej Helen.
Vores datter på 6 uger har været urolig om aftenen næsten siden vi kom hjem fra hospitalet. Uroen begynder typisk omkring kl. 17.
Hun har ikke kolik, men bliver pylret og vil helst bæres, og kan få nogle voldsomme grædeanfald hvor hun har svært ved at falde til ro. Det varer dog ikke i flere timer. Hun kan være vågen i op til 2-3 timer og har svært ved at falde til ro, selvom vi dæmper lys og lyd, bruger sut og white noise. Hun søger ofte brystet mange gange i løbet af aftenen, men ammer kun ganske kort og virker frustreret ved brystet hvor hun sutter og giver slip, sutter giver slip - amningen bliver altid et kaos. Når hun endelig falder i søvn, sover hun som regel et længere sammenhængende stræk. (Beskrevet i tidligere brev)
Er der noget, vi kan gøre for at hjælpe hende gennem aftenerne eller gøre dem mere rolige?
Jeg ved godt, at alle babyer er forskellige, men jeg kan mærke, at jeg bliver usikker på, om det hele hænger sammen – hendes korte lure, de mange små amninger og aftenuroen. Jeg vil derfor meget gerne høre din faglige vurdering af, om det lyder som et normalt mønster for en baby på hendes alder, og om du har nogle råd eller vejledning til, hvordan vi bedst kan hjælpe hende.
Kort opsummering af de seneste ca. 14 dage
Hun har ammet mellem 8 og 15 gange i døgnet, hvor amningerne varierer fra ca. 2-10 minutter, men oftest er 4-5 minutters effektiv amning.
Hun sover samlet omkring 14-16 timer i døgnet (kl. 00.00-24.00). Nogle dage er hun tættere på 14 timer, mens hun ofte sover mere det efterfølgende døgn.
Om natten sover hun typisk sammenhængende stræk på 4-5½ time, og er nu begyndt mod 6 timer i streg.
De seneste 2 uger har dagssøvnen oftest været præget af korte lure på 40-50 minutter, afbrudt af hyppige korte amninger.
Hun har fortsat 5-8 våde bleer dagligt, normal afføring og fin vægtøgning.
På forhånd mange tak for hjælpen.