Svar: Søvn 6 ugers baby
5. juli 2026
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Mange forældre oplever, at der sker en ændring omkring 6 ugers alderen. Jeres datter er nu lidt mere vågen, pludrer og er mere opmærksom end tidligere. Og mange børn vil i denne alder også die hyppigere, fordi de fysisk er blevet større og derfor har behov for at få mælkeproduktionen sat lidt op. Så det ændrede søvnmønster hos jer kan sagtens hænge sammen med alder og udvikling netop nu.
Når det så er sagt, så fortæller du, at I oplever en mere glad og overskudsagtig pige, når hun har spist i længere tid og har sovet en længere dagslur. Og derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at I arbejder på dette. I forhold til amning betyder det, at du skal prøve at lægge hende til samme bryst igen, når hun dier, så hun hjælpes til at spise i lidt længere tid ad gangen og får lidt mere mættende mælk i maven. Og i forhold til søvn, vil det være rigtig godt, at I forsøger at hjælpe hende med at komme videre i søvnen og ikke per automatik tager hende op, når hun vågner efter 40-50 minutter.
Det behøver ikke være alle lure i løbet af dagen, men prøv f.eks. at arbejde på én lidt længere lur dagligt til at begynde med. Her kan I putte hende i barnevognen og trille hende en tur, bære hende i en slynge/bæresele, eller du kan måske lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende, så hun falder i søvn tæt med dig. Du skal ikke være urolig for dårlige vaner, når hun ikke er ældre, end hun er. Det handler blot om at få hende til at sove et lidt længere søvnstræk, så hun vågner mere veludhvilet og frisk til at spise længere tid og mere effektivt.
Hvis du ligger sammen med hende, så må du naturligvis gerne hjælpe hende videre i søvnen med brystet, men hvis hun blot dier 1-2 minutter og slipper frustreret, så er det måske ikke mælken hun har behov for. I stedet kan du prøve at berolige hende med dine hænder, nærhed og måske ved netop at gå med hende eller trille hende i barnevognen. Bevægelse kan ofte være med til at holde hende sovende i lidt længere tid. Mange børn skifter søvnstadie efter ca. 45 minutter, så det kan sagtens handle om at hjælpe hende videre til næste søvnstadie - mere end det handler om, at hun har behov for mælk, underholdning eller andet:)
Så - det du fortæller lyder normalt i forhold til hendes alder, men det betyder ikke, at du ikke gerne må hjælpe hende med at sove lidt længere dagslure - især fordi du fortæller, at hun virker gladere og har det bedre, ligesom hun er bedre i stand til at spise, når hun sover lidt mere sammenhængende om dagen.
Der er naturligt nok en sammenhæng mellem de hyppige amninger om dagen og de længere søvnstræk om natten. Når hun sover 4-5 timer om natten (og nogle gange 6 timer) så skal hun naturligt have dækket en større del af sit mælkebehov om dagen. Derfor vil de hyppigere amninger om dagen være nødvendige. Derfor er det vigtigt at finde balancen. På den ene side skal hun have lov til at die hyppigt om dagen, fordi hun så sover længere om natten, på den anden side er det også godt, hvis hun kan die lidt mindre hyppigt om dagen og måske få fordelt amningerne lidt bedre over døgnet, så det også fungerer for dig.
Hun må altså gerne spise hyppigt om dagen, især når hun sover så længe om natten. Men du har helt ret i, at det kan være en god idé at hjælpe hende væk fra de mange "snack-amninger" og forsøge at få hende til die lidt længere fra et bryst ad gangen i dagtimerne - fordi det højst sandsynligt også vil påvirke hendes søvn.
Og ja - du må gerne vække hende om natten indtil videre, da det hjælper både amningen og dine bryster. Jeres datter er kun 6 uger gammel, og mælkeproduktionen er stadig ved at tilpasse sig hendes rytme. Hvis der går 5-6 timer, kan dine bryster blive meget spændte, og det kan være ubehageligt for dig, ligesom næsten amning kan blive mere voldsom, fordi nedløbet bliver ekstra kraftigt.
Det er stadig vigtigt, at din datter spiser hyppigt, og at dine bryster stimuleres godt - især fordi hun ikke er ældre end hun er. Så 4-5 timer uden mælk er okay, men når du kan mærke, at det spænder op, så må du meget gerne lægge hende til. På sigt kan det ændres, og du må gradvist se, hvad hendes behov viser sig at være. Men lige nu er det helt okay, at du vækker hende, hvis hun sover 6 timer om natten.
Dertil kommer, at hvis hun spiser et reelt måltid om natten efter 4-5 timer, så behøver hun måske ikke indhente helt så meget mælk om dagen, så nogle gange kan det også være med til at give lidt mere ro og måske lidt længere tid mellem nogle af amningerne om dagen - som sagt en balance, hvor du forsøger at fordele mælkeindtaget lidt mere over hele døgnet.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske