Svar: Amning - 6 uger gammel
5. juli 2026
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Først et stort tillykke med den lille pige! Dernæst - tak for dit brev og velkommen til - og tak for den fine beskrivelse.
Det, du beskriver, kan godt være et helt normalt ammemønster for en pige på ca. 6 uger - især fordi du fortæller, at hun tager fint på, ofte har 5-8 våde bleer dagligt, normal afføring og tydelige synkelyde ved brystet.
Når det så er sagt, så kan jeg dog sagtens forstå behovet for at ændre lidt på dette spisemønster. Det lyder nemlig som om, at lillepigen er en baby, der kan spise effektiv, men også som om, at hun måske er ved at lave et mønster, hvor hun sover korte lure og har mange små "top-up" amninger - og det kunne være et forsøg værd, om du kan få hende til at spise lidt længere tid ad gangen. Det betyder ikke, at måden hun ammer på nu nødvendigvis er forkert, for hun trives jo - men det kan naturligt blive opslidende for dig på sigt, hvis hun ender med at amme hver time, uden at hun egentlig får mere ro eller sover bedre.
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at hjælpe hende med at spise lidt længere tid ad gangen, når du ammer hende. Når du oplever, at hun begynder at blive uroligt og slipper brystet, så prøv at tage hende op, lad hende bøvse af og læg hende så til samme bryst igen - men i en ny ammestilling.
Start f.eks. med at lægge hende til i den traditionelle ammestilling, så hun får lov til at tage den første effektive del af måltidet på denne måde. Og efter en kort pause, så lægger du hende til igen - men nu i tvillingestillingen. Det vil sige, at hun ligger med hovedet ved brystet og med kroppen ud under din arm (som hvis du skulle amme to børn samtidig). Når hun bliver lagt til på en ny måde, så vil det ofte gøre, at hun spiser mere og også spiser mere roligt. Samtidig får hun mere af den federe mælk ud, når hun spiser ved samme bryst, hvilket kan give hende mere ro i maven og bedre søvn, når hun så efterfølgende bliver puttet.
Du skal ikke begynde på det, som kaldes blokamning - som ofte bruges ved overproduktion, og hvor du i flere timer ad gangen skal tilbyde samme bryst for at dæmme overproduktionen. Men du skal forsøge, om du kan få hende til at spise lidt mere færdigt ved ét bryst ad gangen. Så når hun ammer, så lader du hende blive ved samme bryst, så længe hun spiser effektivt - og efter en kort pause, så tilbyder du samme bryst men i en ny stilling. På den måde kommer I forbi det første kraftige nedløb, og hun kan spise i et lidt mere roligt tempo - og spise lidt mere.
Næste gang du lægger hende til, så starter hun ved modsatte bryst og gør det samme. På den måde får du stadig stimuleret begge bryster godt over døgnet, men du forsøger at få hvert enkelt måltid til at vare lidt længere, og du sikrer hende lidt mere af den federe mælk i maven, som forhåbentlig kan give mere ro i kroppen og også strække tiden mellem amningerne lidt:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske