Brev:
Amning - 6 uger gammel
5. juli 2026
Alder:
1 mdr.
Amning - 6 uger gammel
Kære Helen
Jeg håber, du kan hjælpe mig med nogle bekymringer omkring min datter, som nu er 6 uger gammel. Jeg er førstegangsmor og har svært ved at vurdere, hvad der er normalt, og om jeg gør det rigtige.
Mine største bekymringer handler om amning, søvn og hendes uro om aftenen. Jeg sender flere breve da jeg har flere spørgsmål som måske går indover samme emner.
Amning
Inden for de sidste ca. 3½ uge er hendes amninger blevet kortere. Tidligere ammede hun typisk effektivt i 7-8 minutter, hvor hun nu oftest ammer effektivt i omkring 4-5 minutter pr. amning. Jeg har drøftet det med vores sundhedsplejerske, som fortæller, at det godt kan være normalt, så længe amningerne ikke bliver kortere. Jeg har kraftigt nedløb og tydelig meget mælk og når hun endelig tager godt fat så kan man høre tydelige “klunk klunk” og synkelyde. De effektive minutter er i 4-5 min hvor hun derefter yderligere kan ligge og hygge snacke i 1-2 min.
Min bekymring opstår især om dagen. Inden for de sidste 2 uger har hun ofte kun sovet 40-50 minutter ad gangen. Når hun vågner, virker hun stadig tydeligt træt og gaber næsten med det samme. Hun vil derefter gerne til brystet igen, men ammer ofte kun 2-3 minutter, før hun slipper og virker frustreret/ over træt. Det gentager sig ofte, så hun ender med at ville amme næsten hver time.
Jeg bliver derfor i tvivl, om hun kommer til at "snackamme", fordi hun ikke når at blive tilstrækkeligt sulten mellem amningerne, og om det samtidig gør, at hun heller ikke får sovet ordentligt.
Hun har dagligt 5-8 våde bleer, normal afføring og tager fint på i vægt.
Mit spørgsmål er derfor:
Lyder det som et normalt mønster for en baby på 6 uger?
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende til mere sammenhængende og effektive amninger?
Kan man gøre noget for at bryde mønsteret med de mange små amninger i dagtimerne?
Hilsen mor