Brev:
Pottetræning - 19 mdr.
8. juni 2026
Alder:
19 mdr.
Pottetræning - 19 mdr.
Hej Helen
Vi har overvejet om vores søn på 19 måneder er ved at være klar til pottetræning. Han er begyndt selv at pege på sin ble når den er tung eller han har lavet stort og han er interesseret i potten de har stående i dagplejen. Vi vil høre om du har nogle gode råd i den forbindelse? Vi er særligt i tvivl om:
1) hvorvidt det er for tidligt.
2) om det er bedst at vente til sommerferien. Det har vi hørt at mange gør, fordi så kan de løbe rundt uden ble.
Men på den anden side skal vi også på en uges sommerferie med min familie hvor der kommer til at ske meget og være flere mennesker end der plejer, og jeg har også læst at det er bedst ikke at pottetræne mens der sker for meget andet. Desuden skal vi jo nok på nogle endags ture i ferien hvor vi ikke kan have potten med. Ødelægger det så processen, at vi ikke kan træne hver dag på samme måde?
3) om vi skal gå efter at han bliver blefri indenfor den nærmeste fremtid eller om det er en proces der bare starter med at han lærer at bruge potten og også kører på den måde i en lang periode inden man forsøger at fjerne bleen. Vi bliver i tvivl om hvornår det er realistisk at han kan smide bleen.
Håber du kan give nogle råd og tanker med på vejen
Hilsen
mor til V