Svar: Søvnhjul og vågentid
28. april 2026
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og tillykke med jeres lille datter - og velkommen til:)
Beskrivelsen af jeres datter lyder rigtig fin og alderssvarende. I 4 måneders alderen vil mange børn ikke kunne være vågne i mere end 1-2 timer ad gangen - ofte bliver vågenperioderne længere i takt med at dagen skrider frem. Mange børn trives med en 3-lurs-rytme, men naturligvis med forbehold for, hvor tidligt de står op, og hvor lange deres lure er. Nogle børn har behov for en lille ekstra powernap. Du fortæller, at jeres datter ofte sover et sted mellem 3.5-5 timer samlet i løbet af dagen - og da hun nu sover fra ca. 20/20.30 til 07/07.30 - så lyder det meget fint.
Derudover så vil børn i 4 måneders alderen ofte gå igennem det man kalder for "søvnregression", som skyldes den store udvikling, de går igennem - og det faktum, at søvnen nu bliver mere og mere opdelt i forskellige stadier, hvorfor hun begynder at kunne vågne hyppigere op. Det er højst sandsynligt det, I oplever, når hun efter sit lange søvnstræk om natten, begynder at vågne med ca. 1.5 times mellemrum. Den første del af natten sover hun højst sandsynligt dybt og sover derfor sammenhængende, men efter ca. 01.30 begynder hun at sove lettere og har brug for hjælp til at finde tilbage til søvnen.
Så alt i alt lyder det I fortæller altså meget fint og alderssvarende, og der er ikke noget i din beskrivelse, som umiddelbart springer mig i øjnene, som "forkert" - håber, det kan give lidt ro med på vejen at vide det:)
I forhold til at skabe rytme, så er det en god idé, at dagen begynder til nogenlunde samme tid hver dag (+/- 30 minutter). Jo mere ens dagen starter, jo mere vil resten af dagen følge efter. Så det er stå op tidspunktet, som har betydning for hvordan dagen forløber og dermed for rytmen.
Det betyder dog ikke så meget, om det er formiddagsluren eller middagsluren, der er længst. Det vigtigste lige nu er, at hun samlet set får søvn nok hele dagen igennem, og at hun ikke bliver overtræt op mod natten. Og det lyder som om, at I er rigtig gode til at aflæse hende! Du fortæller, at hun ofte vågner fra sidste lur mellem 17.30-18.30, og da I ofte putter hende til natten kl. 20/20.30, så har hun her et vågenvindue på ca. 2 timer, hvilket lyder meget passende. Netop for at undgå overtræthed.
I gør allerede det helt rigtige i forhold til at skabe en ensartet rytme. I starter dagen ca. 7-7.30, så stå op tidspunktet er det samme. I følger hendes vågenvinduer mere end uret - og hendes første vågenperiode er ofte kort 1-1.5 time og i løbet af dagen op mod 2 timer. I har også indført en fast rutine om aftenen med bad/massage, nattøj, amning og putning i mørkt rum. Den samme rækkefølge hver aften gør hende tryg og hjælper hende med at koble fra og falde i søvn. Og i løbet af dagen hjælper I hende med at sove én lidt længere lur på 1.5-2 timer ved at gå med hende i barnevognen. Alt sammen præcis som det gerne må være, så bliv endelig ved med alt det!
I forhold til at lære jeres datter at falde i søvn uden bryst, favn og bevægelse, så tænker jeg, at det bedste vil være en gradvis overgang. I en alder af 4 måneder, er det helt naturligt, at hun stadig har behov for den tætte fysiske kontakt, når hun skal sove. Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt i denne alder, og det er naturligt stadig svært for hende at regulere sig selv ned, når hun skal sove. Samtidig har I haft en længere periode med gråd, og det vigtigste er derfor at ændringerne sker trygt, og at I går langsomt frem.
Det betyder f.eks. at I kan begynde at dele amning og søvn en lille smule. Hun skal stadig ammes, før hun skal sove, men prøv at amme hende til hun bliver rolig og døsig - og ikke sover dybt. Hun skal ikke være vågen, men dog puttes i liften, før hun sover helt, så hun lige når at registrere, at hun lægges i sin lift. Stå ved hende, læg en hånd på hendes krop, sig nogle beroligende lyde, vug hende evt. lidt, hvor hun ligger, så hun mærker, at I stadig er der. En putteklud, der dufter af mor, kan også være en rigtig god ide, fordi det giver hende fornemmelsen af, at du stadig er der, selvom hun ligger lidt på afstand af dig.
Hvis hun protesterer eller bliver ked af det, så hjælp hende igen, gør hvad der er nødvendigt for at hun falder trygt i søvn. Lykkes det ikke den ene gang, så gør det måske den næste. Det er helt fint.
Næste skridt kan f.eks. være at skrue lidt ned for bevægelse. Hvis I vugger hende i armene til hun sover, så prøv at stoppe vugning før hun sover helt. Hold hende stille i favnen, sæt jer evt. på en stol, så I sidder stille og holder hende tæt - og læg hende derefter i liften. Så I går fra bevægelse, til ro og til seng.
Når I triller tur i barnevognen, kan I prøve at øve det samme. I stedet for at holde vognen i konstant bevægelse, så prøv at holde den stille. Hun må gerne lære at ligge og kigge, uden at skulle trilles. Hvis hun giver lyd fra sig, så triller I vognen. Men når hun er stille, så holder I vognen stille. På den måde kan I lære hende at sove uden at skulle være i konstant bevægelse.
I forhold til de natlige opvågninger, så tag én opvågning ad gangen. Når hun vågner 01.30, så er hun naturligt sulten og skal have mælk, men ved næste opvågning vil det være fint lige at trække tiden lidt for at se, om hun kan komme videre i søvnen f.eks. med en beroligende hånd på kroppen, lidt stillingsskift, beroligende ord, sutten eller puttekluden, der dufter af mor. Så brystet ikke automatisk er første løsning, for måske er det fordi skiftet fra et søvnstadie til et andet er lidt svært for hende lige nu, og ikke så meget fordi hun er sulten.
Noget andet I også kan overveje er at fjerne liften nu. Liften kender hun, den er tæt omkring hende og giver naturligt tryghed. Men hun bliver sandsynligvis hurtigt for stor til liften, og det kan være en god idé at øve en ny måde at falde i søvn på. I takt med at det bliver varmere i vejret, vil det også være for varmt for hende at være i liften i barnevognen, så nogle nye rutiner vil være godt her.
I skal gøre, som I plejer. Amme hende, før hun puttes, bruge samme putterutine - men lægge hende direkte i bedside eller i barnevogn i stedet for i liften. Hvis I kan mærke, at hun lige nu er lidt for sensitiv overfor forandringer, så vent nogle dage, før I forsøger putning uden lift. Men ellers vil det være en god idé at afprøve dette :) Vær opmærksom på, at hun naturligvis godt kan reagere - og det er ikke nødvendigvis forkert, men er blot tegn på, at der nu sker en ændring, som hun naturligvis lige skal vænne sig til.
Med hensyn til aktiviteter i hendes vågne perioder, så er det vigtigste stadig samspillet med jer. I skal kigge på hinanden, pludre sammen, indgå i dialog og være opmærksomme på hinandens stemmer og tonefald. Derfor er det super godt, at du allerede bruger tid på at synge med hende - og det må meget gerne være sange som involverer kroppen. F.eks. "Lille Peter Edderkop", hvor du med fingrene viser, hvordan Peter kravler, regner skyller osv. Eller det kan være "Hjulene på bussen", hvor du cykler med hendes ben.
Hun elsker det sikkert, og vil det rigtig gerne, og så længe hun er med og er glad, så har hun det super godt. Jeg tænker ikke, at du her skal være bange for at overstimulere hende - hvis hun kigger væk, bliver urolig eller pludselig bliver ked af det, så er det for meget, og så skal du naturligvis stoppe. Men de fleste børn i denne alder vil rigtig gerne være i kontakt, pludrer lystigt, griner osv. Og det skal I endelig gøre:)
Det lyder som om, at hun er rigtig godt med motorisk. Det er super flot, at hun allerede har fundet sine fødder og kan tage fat i dem, når hun ligger på ryggen - det er en vigtig del af at kunne begynde at trille selv, så det skal nok komme. Mange børn tager ikke fat i deres fødder i rygliggende stilling, før de er omkring 6 måneder:)
Det er helt normalt, at hun ikke gider ligge så længe på maven. I fortæller, at hun ligger stabilt og løfter hovedet - hun lyder til at være godt med. I skal stadig lade hende ligge på maven. Når hun ligger på maven, så skal hun begynde at strække sine arme frem, så hun kommer op at ligge på på albuerne - og ikke ligger og "flyver". I må gerne hjælpe hende med at trille og bevæge sig, ved at vise hende noget legetøj bagfra, så hun kigger bagud - og ved at lægge noget legetøj omkring hende, så hun stille og roligt lærer at "dreje om egen akse" for at få fat i det. Når I hjælper hende med at trille, så hjælp så lidt som muligt, så hun gør det meste af arbejdet selv.
Det er variationen, som er vigtig. Så hun skal både ligge på maven og også ligge på ryggen, øve sig i at trille, få fat i sine tæer osv. Det er bedre, at hun gør lidt af det hele flere gange dagligt, end at hun ligger meget længe på én måde. De fleste børn lærer at trille fra mave til ryg først og senere fra ryg til mave. Følg hendes signaler:)
Jeg forstår godt, at I kan føle det vigtigt at nå en masse, når hun er vågen - og der er naturligvis også meget man skal. Men det er især gentagelser, trygheden ved at være sammen med jer og alle de små interaktioner, som I har sammen hele dagen igennem, som har betydning for jeres datters udvikling.
Så en vågenperiode vil ofte bestå af, at lillepigen vågner og ammes, I pludrer og har god kontakt, hun leger på gulvet på både ryg og mave. I synger et par sange sammen. Måske er I bare sammen, uden at gøre andet end at være sammen og mærke hinanden. Så er hun ved at være træt, får en ren ble, bliver ammet og puttet...:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre. Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske