Brev:
Gråd ved putningen og nat
9. april 2026
Alder:
16 mdr.
Gråd ved putningen og nat
Hej Helen
Min datter på 16 mdr har haft en rigtig god periode med søvn. Vi læste bog for hende, sagde godnat og hun faldte i søvn i vores seng efter ca 20 min, mens en af os lå med hende, og vi tog hende derefter ned i tremmesengen. Hun havde mange nætter uden opvågninger og ellers kun 1 opvågning, men hvor hun hurtigt sov igen, når jeg eller min kæreste havde trøstet hende. Så vi var ret tilfredse med putningen.
For ca 2 uger siden blev hun meget syg med mavevirus. Hun kunne hverken holde mad eller væske nede. Vi havde hende derfor udelukkende til at sove i vores seng eller på os om dagen. Der var egentlig ikke nogen rutine i en uge, fordi hun var skidt og sov nærmest hele tiden.
Nu står vi så med et barn som de sidste 5 aftener har grædt ulykkeligt, når vi efter godnathistorie har sagt godnat og slukket lyset. Vi har været nødt til at gå rundt med hende til hun er faldet i søvn. Når hun er faldet i søvn ca. kl 20, går der typisk et par timer, og så vågner hun grædende igen, vrider sig i vores arme og siger nej hele tiden og kan ikke give udtryk for, hvad der er behov for. Hun hulker efter vejret og virker til at være meget frustreret over, at vi ikke kan forstå hende.
Jeg har været nødt til at tage hende ud i stuen og sidde og se i bøger eller distrahere hende med andet, for at hun stopper med at græde. Det tager 1-1,5 time, før hun så sover igen. Men så ender hun ofte med at ligge ved siden af mig i sengen og er resten af natten meget urolig, og jeg bliver nok vækket 3-4 gange i løbet af natten, fordi hun siger mor helt bange i stemmen og søger mig.
Hun startede i vuggestue igen for 3 dage siden, og pædagogerne siger, at der ikke er udfordringer med hende, fordi hun spiser godt og sover godt. Typisk fra tidsrummet kl 11:30-14.
Jeg skriver, fordi jeg er udkørt efter flere nætter med utrolig dårlig søvn og et flosset nervesystem over min datters ulykke. Jeg vil så gerne kunne hjælpe hende tilbage til den trygge putning og nat men ved ikke, hvad vi som forældre kan gøre anderledes.
Hvad kan hendes gråd og uro skyldes? Er det grundet sygdommen? Og hvad kan vi som forældre gøre for at støtte hende bedst muligt tilbage til den gamle rutine?
På forhånd tak