Svar: Lur og sovetid aften
4. april 2026
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - og god påske. Beklager mit forsinkede svar:)
Når jeg læser din beskrivelse af jeres lille datter, så tænker jeg umiddelbart, at hendes søvnrytme og søvnbehov lyder meget alderssvarende. Hun har en alder, hvor hun nogle dage har behov for sin middagslur og andre dage begynder at kunne undvære den. Og det gør rytmen og hverdagen lidt svær.
Jeres datters søvnbehov ligger sandsynligvis omkring 12.5 times søvn i døgnet (mellem 11-13 timer). Søvnen ligger ofte fint fordelt sådan, at hun sover ca. 11 timer om natten og så måske 1.5 time til middag. Men nogle dage sover hun f.eks. 12 timer om natten fra 18.30/19.00 til 06.30/7.00 og så har hun ingen problemer med at springe middagsluren over. Udfordringen opstår, fordi døgnrytmen halter lidt bagefter, når hun nogle dage netop har brug for luren og andre dage kan undvære den.
Når jeres datter sover en lang middagslur f.eks. 1.5-2 timer, så bruger hun rigtig lang tid på at falde i søvn om aftenen. Hun er ikke træt kl. 20, fordi hun simpelthen har fået for meget søvn i løbet af dagen. Præcis, som I fortæller, at I oplever.
Når hun ikke sover middagslur, så klarer hun dagen rigtig fint. Hun bliver naturligt træt ved 18.30-19 tiden og kan så falde i søvn på 5-10 minutter. Simpelthen fordi hendes behov for søvn her er dækket uden lur.
Og de dage, hvor hun har sovet en god nattesøvn og er vågnet af sig selv om morgenen - ja så er hun svær at putte til middagsluren, fordi hun ikke er træt nok...
Det giver alt sammen rigtig fin mening. Det er en overgang og tegn på, at hun gradvist begynder at kunne springe middagsluren over flere dage - hun er der dog ikke helt endnu. Og ofte vil det også være sådan, at hun måske lige nu og de næste uger frem klarer sig uden lur i flere dage - og så pludselig kan det vende og hun går tilbage til at have behov for middagsluren hver dag igen.
Jeg tænker, at det er godt, hvis I kan tilbyde hende en lur dagligt. Det lyder også som om, at vuggestuen faktisk gør dette. Hvis hun ikke falder i søvn i løbet af 20-30 minutter, så tag hende op. Hun behøver ikke sove, men tilbuddet skal være der. Bare det at ligge ned og hvile sig, koble lidt fra er også godt. Og har hun brug for luren, så vil hun falde i søvn, har hun ikke behov for den, er det fint.
Jeg tænker også, at det er helt okay, at I vækker hende fra middagsluren. Det lyder meget passende at putte hende kl. 12-12.30, men hun må gerne blive vækket efter 45-60 minutter, så hun vækkes senest kl. 13-13.30. Det vil give hende et vigtigt afbræk midt på dagen de dage, hvor hun har behov for det. Og hvis hun sover højst en time til middag, vil det ikke påvirke putningen om aftenen på samme måde, som hvis hun sover to timer.
Hvis hun ikke sover lur, så lyder det rigtig godt at putte hende 18.30-19. Sover hun en kort lur på f.eks. ca. 45 minutter, så prøv at putte hende kl. 19-19.30, og sover hun en lang lur på 1.5-2 timer, så skal hun puttes kl. 20.30-21 - altså senere end I putter hende nu, fordi hun bruger en time eller mere på at falde i søvn.
I fortæller, at jeres datter ikke er ked af det, når hun puttes. Hun griner, siger høje lyde og virker ikke træt. Og jeg tænker ikke, at hun er overtræt. De signaler hun sender tyder mere på, at hendes sengetid er for tidlig. Derfor skal hun puttes senere, når hun har sovet en lang lur - eller hun skal vækkes af sin middagslur, så hun generelt sover kortere lur for netop at være træt og parat til at sove, når I putter hende:)
Det betyder derfor også, at I er nødt til at være lidt fleksible omkring hendes puttetidspunkt om aftenen. Der er som sagt tale om en overgang, hvor hun stille og roligt er på vej ud af sin middagslur. Og hendes sengetid kan derfor lige nu godt variere mellem kl. 18.30-20.30 afhængigt af, hvor meget eller hvor lidt hun har sovet om dagen.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske