Brev:
Lur og sovetid aften
4. april 2026
Alder:
2 år, 3 mdr.
Lur og sovetid aften
Kære Helen.
Jeg har en skøn og glad pige på 2 år og 3 mdr. Vi har de seneste måneder haft svært ved, at finde ud af hvornår det rette putte tidspunkt er om aftenen.
Vores datter vågner/ bliver vækket mellem 6.30 og 7 om morgenen i hverdagen og sover lur enten kl 12 eller 12.30 og det sidste stykke tid nogle dage kun en times lur. Vi har aftalt med vuggestuen hun seneste skal vækkes kl 14. Der er endda dage både hjemme og i vuggestue, hvor hun ikke kan puttes til lur. Da hun simpelthen ikke er træt nok og forsøgt flere gange at putte.
Hun bliver puttet rimelig fast kl 20. Da vi har forsøgt i længere periode at putte tidligere. (Vi tænkte hun måske blev overtræt). Vi har fast putteritual, læser bøger, synger godnat sang og hun puttes i egen seng. Enten hvor vi sidder hos hende, eller hun ligger selv. Det tager ofte en time før hun sover. Nogle gange længere.
De dage hvor hun ikke har sovet lur, har hun faktisk klaret det ret fint. Hun bliver kun træt , hvis vi kører i bil. Derudover kan hun fint holde sig vågen. Hun er dog træt til at puttes allerede 18.30 eller 19 og sover på 5-10 min og hun virker træt. Hun virker sjældent rigtig træt, når vi putter hende om aftenen,de dsge hvor hun har sovet lur. Det skal lige siges, at nogle dage i weekenden kan hun fint sove 2 timers lur, men er dermed umulig at putte om aftenen.
Vil egentligt bare rigtig gerne høre, hvad du tænker. Skal vi putte senere end 20? Eller droppe lur allerede? Eller noget helt tredje?
Vi vil så gerne hvis det kunne tage kortere tid for vores datter, at falde i søvn. Hun er egentligt ikke frustreret under indsovning, men er urolig og nogle gange griner og siger høje lyde. Andre gange ligger hun bare og forsøger at falde i søvn, men det tager 1 time +.
De dage hvor hun ikke sover lur, kan hun sover uden opvågninger (udover have sut og vand) og vågner kl 6.30 eller senere.
Bedste hilsner
mor