Brev:
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
17. marts 2026
Alder:
7 mdr.
Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
Kære Helen
Min datter er 7,5 måned og jeg føler nu at hun er klar til at skære en lur fra og derved gå fra 3 til 2 lure. Hendes 1. lur er blevet væsentlig kortere (nu kun 30-40 min) end de har været i forhold til hvor længe hun sov før (1,5 time). Vågen tiden er også blevet svær og synes derved ikke det er en god vågentid hun har og at hun er meget svær at putte til 3. lur.
Jeg føler ikke hun er træt nok til lur, men samtidig bliver hun hurtig pylret og virker træt ved at klø sine øjne og har røde øjenbryn især om morgen når hun er vågnet fra natten, men også fra andre lurer. Derfor kan jeg godt føle at hun stadig har brug for 3 lurer?
Min datter er meget motorisk fremme i sin udvikling. Hun kravler, sidder selv og står op ad ting allerede og har gjort det fra hun var omkring 6-6,5 måned.
Tidligere har vi kunne lægge hende til lur og hun har selv kunne falde i søvn i barnevognen uden at man skulle ud og rulle med barnevognen. Der var hun pakket godt ind i en sovepose (easygrow), men den er for varm til temperaturen udenfor og den kan ikke fungere med selen og barnevognen. Så nu er hun pakket i sin ulddragt og med sin dyne og nussesklud.
MEN nu skal vi ud og gå for at hun kan finde ro og falde i søvn, men kan sagtens stille hende når hun er faldet i søvn.
Vores dag med 3 lurer ser nogenlunde sådan ud:
Mellem kl. 05.45-06.30 - Vågner
kl. 07.00 - Morgenmad (havregrød) glas MME
kl. 08.00 - 08.45 - 1. lur
kl. 09.45 - Mad (tilbydes flaske hvis hun ikke har spist så meget)
kl. 11.15 - 13.00 - 2. lur
kl. 13.15 - mad + vand
kl. 15.30 - flaske (150-200ml)
kl. 15.45 - 16.25 - 3. lur
kl. 17.00 - aftensmad + vand
Mellem Kl. 20.30 og 21.00 - puttes til natten med en godnat-flaske (200ml)
Mellem kl. 01.00 til kl. 03.30 - Natflaske (170-200ml)
Sover mellem 9-10 timer om natten
Hun har få og korte opvågnen i løbet af natten, men er generel nem at få til at sove når hun vågner om natten.
Jeg synes det er svært denne overgang, hvordan kan jeg hjælpe hende på den bedste måde?
Og hvordan får vi igen en god rytme med at hun selv kan falde i søvn i barnevognen uden t skulle gå, da dagplejeren kræver at hun kan det når hun skal starte (der vil hun være 1 år gammel)?
Hilsen
Mor til 2