Svar: Gå fra 3 til 2 lurer og god vågentid
17. marts 2026
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse, af din lille datter:)
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev er, at det lyder som om, at din datter måske er på vej til to lure dagligt. Det lyder som om, at hun er begyndt at ændre søvnrytme, så hendes formiddagslur er blevet kortere, og samtidig har hun rigtig svært ved at blive puttet til sin 3. lur.
Men, det lyder også som om, at din datter har en tidlig rytme. Hun starter i hvert fald dagen tidligt, og det er sådan, at børn der står tidligt op, ofte har behov for den 3. lur i længere tid. Dagen bliver simpelthen for lang, hvis de kun får 2 lure dagligt, deres vågenperioder bliver for lange, så de ender med at blive overtrætte og kan få sværere ved at sove. Her er det derfor bedre at bibeholde de 3 daglige lure - også selvom det betyder en lidt senere sengetid.
Når du vil forsøge at ændre hendes rytme, så er det ofte nødvendigt at rykke den nuværende rytme med små skridt. Det vil sige, at hendes lure skal ligge senere, end tilfældet er lige nu. Så hvor hun lige nu sover første lur kl. 8.00, så kan målet være, at hun fremadrettet skal sove f.eks. 8.30/9.00. Og hvor middagsluren lige nu ligger kl. 11.15-13.00, så kunne målet være, at hun begyndte at sove f.eks. kl. 13-14.30/15.00 i stedet - dog afhængigt af, hvor lang dagens første lur viser sig at blive.
Og netop lurenes varighed vil naturligt spille ind. For hvis hun ikke sover mere end f.eks. 30 minutter + 1.5 time, så vil hun ikke kunne nøjes med 2 lure, når hun starter dagen så tidligt. Så når du flytter på hendes rytme, så skal du altså fornemme, at hun faktisk begynder at sove længere lure i løbet af dagen. Det kan godt ske, netop fordi du er inde og pille ved hendes indre ur, men du må se, hvad tiden viser:)
Du kan ikke flytte på hendes puttetidspunkter fra den ene dag til den anden, men du kan godt forsøge at rykke tidspunkterne med f.eks. ca. 15-20 minutter ad gangen. Prøv at tage udgangspunkt i en af de morgener, hvor hun starter dagen kl. 6.30, da det giver bedre mulighed for at lægge første lur lidt senere. Og arbejd hen imod, at første vågenperiode er 2-2.5 time. Start gerne omkring 2 timer og bevæg jer så hen mod 2.5 time, når hun virker klar. Måske kan det fremtidige puttetidspunkt ende med at være omkring kl. 09, altså en time senere end nu, men igen må du se, hvad tiden bringer, og hvordan hun reagerer.
Fra hun står op af sin første lur, og til hun puttes til sin middagslur, må der gerne gå 2.5-3 timer. Det vil sige lidt længere end hendes første vågenperiode. Hvis den første lur er kort, så hold dig til 2.5 time, så hun ikke bliver overtræt. Sover hun en længere første lur, hvilket vi håber på vil ske, så lad vågenperioden være længere.
Du kan med fordel prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for i en periode at aktivere hende rigtig godt både motorisk og mentalt på dette tidspunkt - og fordi et bad både kan være med til at forlænge vågenperioden lidt og faktisk også kan påvirke søvnen efterfølgende, så hun sover godt, når hun puttes til sin middagslur.
Mellem middagsluren og til hun puttes til natten vil 3.5 times vågenperiode sandsynligvis være passende. Det vil være den længste vågenperiode på dagen. Det vil sige, at hvis hun står op af sin middagslur f.eks. kl. 15, så skal hun puttes kl. ca. 18.30
Hvis hun bliver meget urolig og ked af det, så er det sandsynligvis, fordi hendes vågenperiode bliver for lang, og det kan være for tidligt for hende at undvære den 3. lur. Og udfordringen er, at hvis hun ikke sover så lange lure, som er nødvendigt, så går "regnestykket" desværre ikke helt op.
Hvis vi f.eks. siger, at hun står op kl. 06, og sover første lur mellem 8.30-9.30 og næste lur ikke ligger før kl. 13, så vil hun være vågen i 3.5 time, og det vil være for lang tid for hende. Det samme sker, hvis hun f.eks. står op af sin middagslur kl. 14.30, så skal hun i seng kl. 17.30-18, og det konflikter med aftensmaden og vil ikke fungere i praksis. Samtidig vil hendes nattesøvn, så også blive ret lang, hvilket kan gøre, at dagssøvnen ikke bliver længere - og så har hun igen brug for de 3 lure dagligt.
Derfor er overgangen mellem 3 til 2 lur nogle gange rigtig svær og derfor vil det være nødvendigt med en lille powernap om eftermiddagen stadigvæk. Især, fordi din datter står tidligt op og umiddelbart ikke sover de længste lure....:)
Men, en dagsplan, som I kan arbejde hen imod, kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06-06.30: Vågner og dagen starter stille og roligt.
Morgen 7-7.30: Havregrød, mme af kop.
Puttes til formiddagslur ca. 8.30 - og sigt mod at hun sover 1-1.5 time her.
Formiddag 10: Små bløde bidder af en bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød, fisk. Mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på, må også gerne få små bløde rugbrødshapser, hvis hun virker parat til det. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, aktiveres både motorisk og mentalt.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca. 13. Her må hun meget gerne sove et par timer, hvis hun kan.
Eftermiddag 15.30-16: Små bløde bidder af en bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt frugtmos. Vand af kop.
Aften 17.30: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager. Maden skal være moset, og hun skal også tilbydes mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl. 18.30
Sen aften 23: Drømmeflaske
Som I kan se af denne plan, så er søvnen her fordelt sådan, at jeres datter sover ca. 12 timer om natten fra 18.30 til 06.30 og om formiddagen skal hun helst sove 1-1.5 time og til middag 2 timer. Det giver samlet set ca. 15 timer i døgnet, og det tvivler jeg på, at hun kan sove. Spørgsmålet er derfor, om det er realistisk at arbejde på 2 lure nu, eller om døgnet faktisk hænger bedre sammen for hende, som det er hos jer lige nu.
Man kan i hvert fald sige, at hvis det skal fungere med 2 lure, så skal lurene være relativt lange, og hun skal kunne holde sig aktiv i vågenperioderne. Hvis hendes lure stadig er korte, og hun ikke kan holde sig vågen i 2.5-3 timer ad gangen, og dagen falder helt fra hinanden, så er det en god idé at bibeholde de 3 lure lidt endnu. Hun lyder umiddelbart til at være på vej mod 2 lure, men også til ikke at være helt klar endnu.
Jeg håber dog, at mine tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad det kræver, hvis dagen skal fungere med to lure:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske